onsdag 10 juli 2024


 

Hej vänner!

Den här sommaren är en av de konstigaste somrar jag varit med om. Som någon sorts längre variant av påsken. Först dog en av mina systrar och allt var som långfredagen. Sedan fick jag ett litet tjejbarnbarn och det var som påskdagens glädje över Jesu uppståndelse. Sedan fick jag ett tråkigt besked om att jag skall genomgå en längre och rätt tung behandling. Något som jag nog annars skulle tyckt var ett rätt jobbigt besked. Men nu känns det mindre viktigt, efter att det lilla barnbarnet kommit ut och sagt hej och mår bra. Bodil Malmström skrev ju en bok som hette ”Det är ingen ordning på mina papper”. Själv kunde jag ju skriva en som skulle heta: ”Det är ingen ordning på mitt liv.” För det har faktiskt blivit en jävla röra.

Fast jämfört med världens galenskap är det ju ingenting. Ryssmördarjäveln fortsätter med sitt dödande. Nu senast har han bombat en barnsjukhus i Kiev. Hans kompisar i Kina, Nordkorea och Kuba hejar på mördandet och stöttar så gott de kan. Själv har jag ju stora tvivel på att gud finns. Men att djävulen finns blir jag alltmer säker på. Vad jag inte begriper är, att andra inte som jag ser, hornen i pannan och bockfoten. Jag ser ju dessa attribut så tydligt, oavsett om de sitter på en rysk mördarpresident eller den jävla psykopat till före detta president, som tydligen riskerar komma tillbaka och avsluta förstörelsen av sitt land.

Apropå förstörelse så håller min hemstad Visby, på att fördärvas och förfalla. När jag flyttade dit 2006, hade jag tänkt att ge denna stad och ön den ligger på ett halvår. Jag var också elak och kallade denna ö för Alcatraz, efter fängelseön utanför Los Angeles. Men jag bor kvar år efter år och tycker det är fint där. Men under de år jag bott i Visby, har staden blivit mer och mer någon sorts Skara sommarland. Där entreprenörer, utan respekt för den medeltida staden, gör kortsiktiga vinster. I sommar har iallafall ljudnivån från krogarna minskat och det har varit något färre drängfulla tonåringar på kvällarna. Antagligen för att några krogar förra året, fick sina serveringstillstånd indragna på grund av dålig ordning och omänsklig ljudnivå på musiken. Så det har blivit bättre men knappast bra. Helt klart håller staden på att tas över, av sådana som gillar pengar betydligt mer än Visby. Som Fred Åkerström brukade sjunga: ”sådan är kapitalismen. Det är det rikas paradis men ingen hör en fattigs bön.” Ingen jävel verkar iallafall lyssna på mina böner, om respekt för världsarvet.

Nattens mord skedde i Bagarmossen, om ni undrar. En kille i tonåren sköts ihjäl, vilket knappast är en nyhet längre. Bara en del av en vardag som visar hur stört vårt samhälle har blivit. Det sprids någon sorts gangsterromantik, ledd av ett antal grovt kriminella ledande maffialedare, som styr klaner och gäng. Som nu börjar få inflytande på alla nivåer i samhället. Något som man tycker borde leda till samarbete och ödmjukhet hos de som har att styra vårt land. Men ibland känns det som de olika partierna, mera gläds åt motståndarens misslyckande, än vill att deras åtgärder skall lyckas. För skulle de ha framgång, skulle ju samtidigt chansen minska, att man själv når den makt man eftersträvar. Så verkar politik för det mesta fungera. Men under andra världskriget så tog man sig samman och bildade en samlingsregering, när landet hotades. Kommunisterna fick inte vara med, för på den tiden, var de ytterst lojala mot en av de länder som hotade vår frihet. Men när landet nu hotas av inre och yttre fiender, består de partiledardebatterna jag sett, mest av ett ovärdigt kattrakande.

Apropå dumhet och respektlöshet lästa jag något riktig genomkorkat i en tidning. Det handlade om ett lyxigt pensionärsboende som heter ”Silver Life” som tydligen gått i kk. En av ägarna till detta ställe var en gubbe, som heter Östling. Det var ju han som fick sparken från Svensk Näringsliv efter uttalandet: ”vad fan får jag för pengarna”. Nu läste jag i ovanstående artikel att han också sagt följande angående jämlikhet: ”Jag brukar säga att naturen inte är jämlik heller. Vi har olika genetiska förutsättningar och det har naturen utrustat oss med. Så hela det begreppet är ett teoretiskt begrepp – det är mot Darwin och Darwins teorier.” Vilket säger en del om vad det är för person. Han tycker tydligen att undertecknad är en av de mer misslyckade exemplaren, av det naturliga urvalet. Vilket jag delar med alla barnmorskor, sjuksköterskor och undersköterskor, som inte heller hade råd att bo på det lyxiga boende han ansåg förbehållet de, som av biologiska egenskaper, blivit rika och framgångsrika. Ett boende som alltså nu gått åt helvete. Det uttalandet är ju så överlägset och genomkorkat, att det känns som man måste dölja ansiktet i skämskudden, när man läser det. Utslag av en mycket obehaglig socialdarwinisktisk människosyn, av närmast patologiskt slag. Att sådana otäcka gubbar har makt och inflytande, är rätt obehagligt. Att de inte begriper sig på evolutionsteorin, gör väl mindre. Jag har under mitt snart 70-åriga liv, vid några enstaka tillfällen träffat på den typen av överlägsna korkade gubbar, som tycker att de är något. De har förstört dagar av mitt liv och gjort mig ledsen. Även fina sommardagar. Jag tror ju inte så mycket på Jesus återkomst och att han återkommer för att döma levande och döda. Men om han, mot förmodan, kommer tillbaks, så får dessa gubbar sin rättmätiga straff. För att citera bibeln: ”Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.” Så den där Östling och hans gelikar hoppas jag till slut får det jävligt varmt om fötterna. Vilket de förtjänar.

Nu skall jag gå en promenad med taxen Stefan. Vilken sannolikt blir den sista på rätt länge då han nu skall flytta hem till sin husse och matte samt sin nya lilla kompis. Jag kommer sakna honom. För han är en riktig kompis. Men jag kommer vara upptagen de närmaste veckorna. Så det dröjer innan jag träffar Stefan igen och kanske innan jag jag skriver här igen.

Ge lite stålar till Rädda Barnen: https://www.raddabarnen.se/stod-oss/swish/

Slava Ukraini


Peter

 

 





Inga kommentarer: