söndag 12 maj 2024

 

Hej vänner!

Igår var det melodifestival på TV. Jag orkade se ungefär tio minuter i början på denna festival. Som jag skrivit om tidigare har jag numera svårt att se på TV mer än en liten stund. Sedan blir jag trött i huvudet. Men jag såg Sveriges bidrag för det var först. Jag tyckte det var dåligt. Dessutom var det en jävla massa ljuseffekter som for runt och blinkade, så man riskerade få ett epileptiskt anfall. Sedan stängde jag av. Men jag läste i morse att Schweiz vann, så jag kollade in detta bidrag för en stund sedan. Det var lite spännande trots allt. Det var sång, musik, dans och gymnastik i en salig blandning. Jag läste att hen som sjöng inte vill definiera sig som varken kille eller tjej. Men hen var jävligt skicklig att hålla balansen på någon grej som snurrade runt.

Först tyckte jag det var lite knepigt med ordet ”hen” som pronomen. Men nu tycker jag det är rätt praktiskt. Till exempel när man skall skriva om schweizare som dansar runt och sjunger. Skulle bli en väldigt massa ”han/hon” om man inte hade detta nya och praktiska pronomen.

Jag förstår mig inte på folk. Vilket är lite dåligt med tanke på mitt yrkesval. Som nu när världens ondska, drar som en storm genom tiden. Då är det två saker jag tycker är konstigt. För det första att människor som inte vill, utses som representanter för regeringar och deras politik. Jag blir alltså mot min vilja ett mål för islamistiska terrorister, för att någon knäppgök bränner koraner. Vilket är lagligt att göra, men som jag tycker är dumt och onödigt. Men massa människor sitter just nu och funderar om det inte vore fint att köra över mig med en lastbil eller skjuta mig, för att jag är medborgare i ett land där någon bränner koraner. Jag har liksom plötsligt, mot min vilja, blivit representant för hela nationen. Det är på mig man tänker hämnas för att det bränns koraner i mitt hemland.

Men det finns betydligt värre exempel på den typen av galenskap. Som den jävla massaker som inledde galenskapen i Mellanöstern den här gången. Där ett gäng förbittrade terrorister hämnades på helt oskyldiga israeler, för den orättvisa deras föräldrar en gång utsattes för och de olyckor som drabbat det palestinska folket. För detta skulle helt oskyldiga försvarslösa människor skjutas, våldtas och få halsen avskuren. Helt oskyldiga ungdomar på en musikfestival och bebisar som knappast något ont gjort, skulle massakreras som representanter för sin regering och sitt hemland. Vilket de knappast valt att bli. De har väl lika lite som jag valt att födas i sitt land, som jag i mitt.

Sedan startar Israel en krigföring som mest drabbar helt oskyldig människor. Inte minst barn. De var ju inte de som var skyldiga till ovanstående massaker. De skall dödas bara genom att de som utförde ovanstående mord befinner sig på samma plats. Vilket knappast är dessa oskyldiga människors fel. De är palestinier och därför mål för kulor och bomber. Hade de varit oskyldiga österrikare eller fransmän som mördarna, gömde sig bland, hade säkert krigföringen varit en helt annan. För de hade inte setts som representanter för fienden.

När alltihop började med den förbannade massakern, var det visst bilkaravaner i vissa städer i Sverige där folk jublade över att oskyldiga människor dödats. För de tyckte väl att dessa inte förtjänade bättre än att slaktas, om de så bara var spädbarn. Men jag gissar att dessa då jublande människor delvis är samma personer som upprörs över Israels övervåld och bombande i Gaza. Jag gillar inga människor som jublar över att oskyldiga människor mördas. Oavsett deras nationalitet och bakgrund.

Nu får judiska landsmän till mig leva i rädsla, på grund av vad regeringen i den judiska staten Israel hittar på för galenskap. De har ju knappast valt att födas av judiska föräldrar och att ett helt annat lands regering ägnar sig åt en vidrig krigföring, som drabbar helt oskyldiga människor, är väl knappast deras fel. Det är ju som om alla de ryssar som bor i Sverige gemensamt skulle vara skyldiga till vad mördarjäveln i Kreml hittar på. Även de som flytt hit, skulle vara skyldiga. Oavsett vad det tycker om krigsbrottslingen som styr deras land.

Det finns alltså människor som tycker det är rätt att mörda en liten unge, bara för han är israel eller jude. Det finns andra som inte bryr sig om att deras bomber orsakar död, svält och lidande hos små palestinska ungar, som inget ont gjort. Ondskan finns och den som dödar oskyldiga människor eller jublar över deras död står på ondskans sida. Men den som blundar för fiendens lidande och upprörs över när man själv drabbas, står på samma ondskas sida. Vilken sida av gränsen barnvagnen som sprängs står på är mig likgiltigt. Sedan får andra jubla bäst fan de vill.

”Sedan kom man till honom med barn, för att han skulle lägga händerna på dem och be. Lärjungarna visade bort dem, men Jesus sade: »Låt barnen vara, och hindra dem inte från att komma hit till mig! Himmelriket tillhör sådana som de.« Och han lade händerna på dem och gick sedan därifrån.”

 Nu skall jag ut och cykla.

Peter





Inga kommentarer: