tisdag 21 november 2023

Hej vänner!

Jag har i helgen haft ett elände med ett ljumskbråck som egentligen var opererat och åtgärdat. Men nu har det på nytt trots detta, tydligen återkommit och behöver åtgärdas på nytt. Det har vid några tillfällen gjort så jävla ont att jag fått uppsöka akuten. Förhoppningsvis blir det fixar de närmaste veckorna. Tråkig historia, men kommer säkert att ordna sig. Nu har också bråcket blivit rejält stort och gör betydligt mindre ont, än när det började jävlas i helgen. Fulare med större knöl, men ändå bättre på så sätt.

Det är ju inte helt ovanligt i min ålder att man får diverse krämpor. Det får man stå ut med och acceptera även om det är tråkigt. Men det trista med detta är att man från att ha känt sig i fin form, plötsligt känner sig som hundra år. Som en gnällig gubbe som mest går runt och är i vägen och till liten nytta för mänskligheten. Fast när man sedan piggar på sig, känner man att det kanske var att ta i. Det finns ju en monolog med Hasse Alfredsson där han sjunger en bit som lyder: Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa, hela kroppen rister han, men ändan den står stilla”. Vilket onekligen inte är mycket till dans. Speciellt inte om det är en samba.

Och de förbannade krigen bara fortsätter. Att soldater dör i krig är illa nog. Men det verkar ju oftast vara obeväpnade civila som drabbas värst. Som inget ont gjort. Utan bara råkar befinna sig inom ett visst område på klotet, som andra anser vara deras. Det är ju så jävla primitivt och dumt att man måste vara en fullständig idiot för att börja döda människor på grund av sådana meningslösa idéer. Vilket de som startar krig regelbundet brukar vara. Sådana som Hitler, Putin och andra stolpskott. Det värsta är att de brukar få med sig andra knäppgökar på galenskapen. Vilket gör att man till slut tappar tron på mänskligheten.

Det är som världen blir alltmer lik ”Sagan om ringen”. I öster sitt den onde Sauron (Putin) som med sin ondska vill förslava folken i väster. Men där finns förrädaren Sauroman (Trump) som om han kommer åter, kommer försöka krossa allt vad frihet och rättvisa heter. Jag läste i tidningen att Putin skröt över att han nu har en raket som kan förses med så många kärnvapenspetsar, att en enda sådan raket kan utplåna hela Frankrike. En människa som hotar med sådant är ju uppenbarligen inte riktigt klok. Raketen heter förresten Satan läste jag. Så den skrytsamme fan, har dessutom namngett den efter sig själv.

Jag tycker det är rena skräckupplevelsen att läsa eller höra nyheterna nu för tiden. Man behöver ju omedelbart behandlas posttraumatiskt stressyndrom efter att ha tagit del av eländet. Det gäller ju oavsett om det är utrikesnyheterna eller inrikesnyheterna man tar del av. Förr kunde man ju alltid läsa lokalpressen på Gotland och vara trygg med, att det sannolikt inte skulle stå om något alltför hemsk. Kanske om att något mindre företag fått kasta in handduken eller att ett gäng lamm rymt och nu gick runt och stökade i folks trädgårdar. Eller att kaninerna, som här heter rabbisar, blivit ohemult många och ställer till ett elände, för den som vill odla allt från morötter till tulpaner. Men nu står det ofta om otäckheter också i lokalpressen också.

Jag läser om folk som tar ställning i den helt jävla omöjliga konflikten i Mellanöstern. Det skrämmer mig hur enögt de som gör så, beskriver vidrigheterna. Hur kan man bli så förblindad av hat. Få en så jävla förvriden svart-vit syn på alltihop. Så förvriden att man jublar åt när barn på motståndarsidan mördas. Men blir upprörd när de man stödjer, drabbas av samma jävla galenskap. Jag måste säga att jag skiter i om det mördade barnet heter Salomon, Mohammed, Sara eller Amina. Det är bara sorgligt alltihop och de som envisas med att dra hit den jävla konflikten och bråkar om vems mördande som är värst, är inga jag vill ha att göra med. Jag tycker inte om dem. Själv tror ju varken på himmel eller helvete. Men om jag har fel på den punkten är jag övertygad att de som dödar barn eller jublar över att barn dödas hamnar i helvetet och de barn de mördar i himmelen. För Jesus säger ju själv att det är där barn hör hemma. Ni kommer väl ihåg:
”Därefter buros barn fram till honom, för att han skulle lägga händerna på dem och bedja; men lärjungarna visade bort dem. Då sade Jesus: ”Låten barnen vara, och förmenen dem icke att komma till mig; ty himmelriket hör sådana till.”Och han lade händerna på dem och gick sedan därifrån.”

Förmenen” är förresten ett fint ord. I den senaste översättningen står det istället ”hindra”. Vilket ju betyder samma sak. Men förmenen låter bättre i mina öron. Det är för övrigt för lite storord nu för tiden. Ord som ”sannerligen”, ”rättfärdighet”, ”förbarma” och ”älskog”. Fina ord som står i bibeln minsann. I den nya översättningen har man inte översatt älskog till ett modernt ord. Blev väl för känsligt, så man gjorde en omskrivning där det ordet står. Men älskog är ju ett fint ord som borde användas oftare. De flesta av alla de ord som annars beskriver denna trevliga verksamhet är ju annars rätt fåniga eller dumma. Men älskog låter fint.

Slava Ukraini (Слава Україні)

Rädda Barnen: https://www.raddabarnen.se/stod-oss/swish/

Peter




 

Inga kommentarer: