tisdag 18 juli 2023

Hej vänner!

Jag måste erkänna att jag blir alltmer undrande över våra riksdagspolitiker. De verkar ha så jävla svårt att skilja mellan viktigt och mindre viktigt. Det är ett krig i vår närhet, där en diktatur av närmast nazistiskt slag har överfallit ett grannland, i syfte att utplåna det som självständig nation. Detta under ledning av en president som uppenbarligen inte är som han skall, å huvudets vägar. Varje dag läser jag i tidningen om hur den organiserade brottsligheten sprider sig till alltfler städer i Sverige och skrämmer medborgare till tystnad. En utveckling som hållit på länge och som till för några år sedan de styrande ”inte såg komma”.

Så det finns alltså viktiga saker att prioritera att ta itu med. Men istället diskuteras i en samtalston, som är lika obehaglig som dum, en massa annat. Sådant som huruvida killar i damkläder skall få läsa sagor eller visa upp Dramaten för ungar. Om partier skall få bedriva lotterier och lura av folk stålar på det sättet. För min del skulle man gärna få förbjuda alla lotterier och spel om pengar. Penninglotteriet kan få vara kvar, till minne av den där en gång anställde Carl Michael Bellman. Nu bråkas det visst dessutom om det lämpliga av statsministerns fru, att gå på möten i sin yrkesuniform.

Vad gäller det senaste, tycker jag det är så genomskinligt, att det är en spelad upprördhet för att jävlas med den nuvarande regeringen. Statsministerns fru Birgitta Ed är nämligen präst. Så hon åkte på ett möte i Vilnius iklädd sin prästkrage. För hon menade väl att är man präst, så är det inte vilket yrke som helst. För då har man vigts till guds företrädare på jorden. En uppfattning jag får respektera, även om jag inte delar den. Dessutom tycker jag, att man även om man har slöja, kippa eller Sikh-turban, måste kunna följa med sin partner på resor. Men det tycker tydligen inte en före detta minister som heter Strandhäll. Som inte verkar vara speciellt snäll förresten. Hon var upprörd med stort U över statsministerfruns klädsel. Tyckte att man som präst representerade Svenska kyrkan och att det var olämpligt att göra det, på ett diplomatiskt möte. Det tjatar hon om. Nu tror jag inte det handlar så mycket om det. Utan mer är ett sätt att komma åt en politiskt motståndare. Undra om hon menar att statsministern skall säga åt sin fruga, hur hon skall klä sig. Men hon kanske är en kvinna som vägrar underordna sig och klär sig hur fan hon vill. Vad hennes make än tycker. För mig är det helt okej om en präst har prästkrage. Däremot hade damen ifråga en klänning på en bild som jag personligen inte tyckte var så snygg. En väldigt mönstrad sak. Enligt mig, är det ett större bekymmer än att en präst har prästkrage, om hon vill det. Vad gud tycker har jag ingen aning om. Hon har ännu inte uttalat sig, vad jag vet.

Jag är ju som sagt demokrat och motståndare till allt vad totalitära idéer heter. Enda gången jag tvivlat på demokratin är den hemska morgon, då jag hörde att ett ovanligt äckligt kräkmedel blivit USA:s president. En människa så vidrig i hela sin uppenbarelse, att jag fick kväljningar av att bara se fanskapet. Och nu hade den jäveln blivit president och en majoritet av väljarna i det landet hade röstat på honom. Då började jag fundera på om allmän rösträtt, var så bra egentligen. Nu finns det tydligen risk för att den kriminella jävla flatlusen återkommer. Vilket skulle få mig att helt tappa tron på mänskligheten. Då skulle dessutom bägge supermakterna, med möjlighet att utplåna världen, styras av idioter. Eller rättare sagt av djävulen själv i olika förklädnader. Själv ser jag ju både hornen i pannan och bockfoten. Varför ser inte andra dessa tydliga tecken? Det är både skrämmande och konstigt. Tydligen är majoriteten av amerikanerna både blinda, döva och dumma i huvudet. Dessutom utan luktsinne. Ty det luktar ju starkt av svavel, i närheten av dessa hemska figurer.

Det är har regnat lite här på Gotland de senaste dagarna. Men tyvärr inte så mycket som skulle behövas. Dessutom har temperaturen varit rätt behaglig. Runt så där en 20 grader. Vilket jag som inte gillar värme tycker är lagom. Men annars är det ju extremt varmt runt om i världen. På många håll över 40 grader. Värmerekord slås överallt och man varnar folk för att gå ut. Att en del av detta orsakas av klimatförändringen och att den kommer orsaka alltfler extrema väderhändelser har väl nu visat sig. Det börjar väl bli svårt att förneka att klimatet håller på att förändras snabbt på ett farligt sätt. Det är enligt nästan enig kår av seriösa forskare ytterst osannolikt att det skulle ha någon annan förklaring än mänsklig påverkan (https://www.folkbildningklimat.nu/vetenskaplig-konsensus-inom-klimatforskningen/). Om 95 % av dessa har den uppfattningen är det väl sannolikt att det ligger något i det. Men det finns de som förnekar att så är fallet. Som USA:s före detta president. Men han är som sagt inte riktig klok.

Nu skall jag snart gå och jobba några timmar. Det skall nog gå bra. För några veckor sedan kände jag mig gammal och rätt värdelös. Jag tyckte att jag inte riktigt hängde med i utvecklingen och hade dessutom glömt en del som jag tidigare kunde. Men nu har jag accepterat detta och börjat inse att det nog mest handlade om detaljer, trots allt. Inte ens speciellt viktiga detaljer heller. Inget som hindrar mig att jobba ”enligt vetenskap och beprövad erfarenhet”, som det heter. Så livet går vidare. Man får ta en dag i taget och inte oroa sig för mycket. Som det står i Bergspredikan: ”Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.” Kloka ord minsann. Står mycket bra i den boken. Till och med ett liten påminnelse till före detta ministrar. Nämligen: ”Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.” Eller systers kan man tillägga.


Peter






 

Inga kommentarer: