fredag 14 juli 2023

Hej vänner!

I gamla exemplar av Nordisk Familjebok kan man läsa om hur Smålänningen är där nämligen: ”till sin natur vaken och intelligent, flitig och sträfsam, rask och hurtig, men likväl foglig till lynnet, händig”. Norrlänningar är enligt samma bok: ”är slutna, tysta, tröga”. Sådant är ju bra att veta. Men numera kanske vi skrattar år sådana generaliseringar. Även om en del fortfarande hävdar att Stockholmare är malliga. Men det tycks vara något generellt att folk som bor i huvudstäder beskrivs som malliga, av de som bor en bit från dessa städer. Folk från London, Dublin, Paris och Oslo är ju också malliga typer, enligt de som bor i Manchester, Galway, Rouen och Bergen.

Vi kanske ler lite åt Nordisk Familjeboks självsäkra beskrivningar om hur folk är. Men jag tycker rätt ofta mig få läsa och höra hurdana män och kvinnor är. Vilket alltid retat mig en del. Speciellt män beskrivs ofta i negativa termer. Som att de idioter som uppför sig illa på olika sätt skulle vara representanter, för gruppen män som helhet. Vilket är dumt. För nu länge sedan var det en representant från kvinnorörelsen som sa på TV ”att män är djur”. Det gjorde en del människor väldigt upprörda. Själv blev jag mer irriterad på att det beskrevs som något negativt, att vara ett djur. Många av de jag under livet gillat bäst har ju varit djur. Så det är ingen dålig egenskap. Förresten är ju alla människor djur. Även om det någonstans har gått snett. Så vi likt lupiner och Australiens kaniner förstör den miljö, vi har att leva i. Den genetiska skillnaden mellan oss och schimpanser är ju rätt liten. Vi delar visst 99 % DNA med schimpanser och dvärgschimpanser. Så om dessa kompisar är djur, är väl vi samma skrot och korn. Även om vi är mera avancerade i huvudknoppen än våra släktingar, så våra drifter och mål i livet ytterst likartade. Vi vill vara trygga, äta och föröka oss. Trötthet, hunger och allmän kåthet driver oss till nattvila, arbete och sex. Antingen vi söker det i djungelns fruktträd och bygger bon högt upp att övernatta i. Eller väntar på lön den 25:e och bor i en trea i Vårberg. Vi mår väl nästan bäst när vi är som mest djuriska förresten. Käkar, knullar och vandrar i skogen. Antagligen för att vi är djur.

Sverige och därmed undertecknad skall visst bli medlem i NATO. Det kanske är bäst med tanke på vad den obehagliga stora grannen i öster hittar på för jävelskap. Kanske också bra med tanke på att vår alliansfrihet och neutralitet, var rätt mycket hyckleri. Redan när jag gjorde lumpen för hundra år sedan, var vi ju medvetna om att vi skulle få hjälp från NATO om Ivan var på väg hit. Allt var förberett för detta. Vad jag förstår var vår neutralitet delvis ett sätt att hjälpa Finland, att behålla sin frihet efter andra världskriget och minska hotet att ockuperas av sitt stora otäcka grannland. Men det är historia, nu efter den tokiga krigsförbrytarens anfall på sitt grannland. Tråkig historia. Inte minst för man tydligen behöver stå med mössan i hand inför typer som är obehagliga, för att bli insläppt i gänget.

Själv har jag funderat på starta ett eget land. Ett litet trevligt land där bara snälla och trevliga människor får bo. Den lilla minoritet av rötägg, som annars brukar förstöra trivseln för den stora majoriteten snälla, arbetsamma och trevliga människor, är inte välkommen. Själv kommer jag vara kung. Ty detta land kommer vara en monarki, där kungen utses efter vapenskrammel och hurrarop vid Mora sten. Som på den gamla goda tiden. Som kung kommer jag tjäna 45 000 spänn och det kommer alla andra i landet också göra. För i mitt land är det rättvist minsann. Ingen är fattig och ingen rik, utan alla har det hyfsat. Flaggan är himmelsblå med ett frågetecken på. Varför den ser ut på det sättet, har ingen en aning om. Därför frågetecknet. Nationalsången lyder:

Hylla kung och
fosterland.

Och den du
älskar med
ibland.

Vi är snälla
och rätt rara.

I vår fosterländska
skara.

Följ landets lagar
och dess seder.

Gör det ni vill
andra skola göra eder.

Kung Peter är ju
väldigt bra!

Därför ropar vi
hurra!!


Vad mitt land skall heta har jag inte kommit på än.


Peter





 

Inga kommentarer: