söndag 18 december 2022

Käraste bröder, systrar och vänner!

Jag tycker verkligheten blir alltmer lik ”Sagan om ringen”. I öster sitter ondskan i form av Sauron i landet Mordor och skickar ut sina orcher, att förslava alla fria varelser. I väster har ju svikaren Sauroman fallit och förhoppningsvis kommer han aldrig tillbaks. Vi små hobbitar sitter i Fylke och hoppas på det godas seger över det onda. Fylke är kanske mer likt engelsk landsbygd än svensk sådan. Vi bor väl mera i utmarkerna och sitter där och hoppas att ”ringbäraren” snart skall vara framme och slänga ner ringen i ”Mount Doom”. Vad jag har hört skrev Tolkien mycket av ”Sagan om Ringen” när han bodde på Irlands västkust. Ni vet där länge världen tog slut och havet var oändligt. Ett inspirerande landskap, om man vill skriva en saga, om kampen mellan ont och gott. Dit jag gärna vill åka tillbaks och gå runt en gång till i livet.

För närvarande skall jag ju vara lite rädd om hjärnkontoret och bör varken köra bil eller dricka av Dionysos nektar. Det gör mig inte ett dugg faktiskt. Men jag längtar efter att det skall bli mindre halt på Visbys gator, för jag är rädd att ramla och slå mitt nyreparerade huvud. Så jag stolpar runt som jag är 103 bast och ser väl lite ut, som jag gjort på mig. Men det blir väl bättre även med det, till slut. Om inte förr så till våren.

Jag funderar på att gå och köpa en reservoar-penna och börja skriva för hand. För jag tror det skulle vara nyttigt och bra. Men jag har ju annars haft stor glädje av att skriva på dator, ty min handstil är för jävlig. Den var bedrövlig redan när jag lärde mig skriva och har knappast blivit bättre. Men nu är jag sugen att börja använda den och först skriva för hand och därefter på datorn. Vet inte riktigt varför. Men det känns bra att koppla ihop hjärnan med handen och träna bägge sakerna. Inbillar mig att någon typ av kreativitet skall komma därur. Men det är nog mest inbillning. Det har ju varit rätt mycket diskussion i tidningarna, om det är så himla bra att barn tidigt börjar skriva på tangentbord och kolla på skärm. Jag läste att det nu finns ungar som nästan inte kan forma bokstäver med papper och penna. För de tränat så lite på det. Vilket inte låter riktigt klokt och rätt sorgligt. Men samtidigt skall man väl trots allt komma ihåg att för oss med lite taskig handmotorik, har datorn varit en tillgång. Så båda sakerna kan vara bra. Men att lära sig forma bokstäver på ett papper med en penna är nog det bästa att börja med, de första skolåren. Själv tänker jag, som sagt, börja om med det igen. 

Gör förresten som jag och bli månadsgivare till Rädda Barnen. Det har du ta mig fan råd med om jag har det: https://www.raddabarnen.se/stod-oss/manadsgivare/bli-manadsgivare/


Peter


 





Inga kommentarer: