lördag 17 december 2022

Hej vänner!

Jag har ju just kostat skattebetalarna rätt många hundra tusen spänn. Så jag har all anledning att tacka dessa, för de varit ordentliga människor och betalt sin skatt. Men jag kan ju också själv vara lite stolt över att jag under mitt yrkesliv betalt in rätt mycket pengar, till vårt gemensammas bästa. Dessutom har jag gjort det utan att klaga eller på något sätt försökt undkomma denna skyldighet. Så i slutändan har jag nog ändå bidragit lite mer, än jag kostat. Vilket känns lite bra när jag nu fått en så dyr behandling. Jag har i varje fall bidragit till, att även andra som behöver det, får den vård de behöver, även om kostnaden för detta, som i mitt fall, är betydande. Tack så mycket för er solidaritet, skattebetalande vänner.

Det är tydligen så att personer med vänstersympatier ofta har en mer positiv inställning till att betala höga skatter, än de med mer borgerliga sympatier. Jag vet inte om det är så generellt. Men har fått för mig det. För några år sedan var det ju förresten en höjdare i näringslivet som frågade sig: ”Vad får man egentligen för pengarna”? Men det kan jag numera svara på. Man får till exempel en Peter utan tumör i huvudet. Vilket för mig känns riktigt bra och väl använda stålar. Själv hade väl den där höjdargubben kunnat kosta på sig en operation, om han drabbats av samma sak, som drabbade mig. Jag hade däremot inte haft råd, om vi inte alla hjälps till. Huruvida gubben i fråga tyckte det var värt att ge mig denna operation eller slösaktigt vet jag inte. Själv får jag väl erkänna att jag tycker det var väl använda pengar.

Som ni som läser denna blogg vet är jag lite bibelsprängd och citerar ur denna bok rätt ofta. För jag tycker att det är intressant, hur man tänkte för 2000 år sedan. Men också hur vi kommit fram till hit. Vad som ansetts vara det riktiga och moraliska sättet, att vara människa. Som i vilken grad vi skall se oss som individer, utan ansvar för andra eller om vi tvärtom skall bidra till allas väl och ve. Som ni mina vänner, just gjort i mitt fall. Jesus har i varje fall en rätt sträng syn på detta. Han säger ju om folk som inte hjälpt till när medmänniskor haft det svårt: ”Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.” Så det är lika bra att sköta sig och betala sin skatt, för annars kan det rent bokstavligt gå åt helvete för en.

Men tyvärr finns det ju människor som snor pengar från det, som vi likt myror i stacken, bidragit med. Det gör en ju jävligt förbannad när man läser om sådana där skurkar som utnyttjar systemet och där hela släkten hjälper till att sno stålar. Man blir ju tokig och tänker ut alla möjliga barbariska straff, man skulle vilja ge den typen av människor. Men om man har lite tur så finns det helvete, som vår herre utlovar och de som uppför sig på det sättet, hamnar där till slut. Tills dess får man väl låsa in dem, tills de betalat tillbaks det de har snott.

Som jag skrivit om tidigare tycker jag illa om att man sätter vilda djur i bur. Då handlade det om att jag faktiskt tyckte det var bra, att man avlivade vargarna på Skansen. Jag tyckte att det var djurplågeri att hålla djur på det sättet. Nu har det ju slutat med katastrof när man i Furuvik låste in våra mycket nära släktingar chimpanser i bur. För de är faktiskt farliga, när de blir upprörda, rädda eller arga. Så att först låsa in dem i fängelse och sedan skjuta dem när de smiter ut, är ju bara för hemskt. Hoppas att det leder till att man inte längre får hålla djur på det sättet. Det finns ju undantag . Som djur som riskerar utrotas och där arten kan räddas om den ges möjlighet att göra så på en djurpark, i samarbete med andra djurparker. Men i princip är hela grejen fel, tycker jag.

När man varit med om det jag just varit med om tänker man en del på vad som är viktigt respektive oviktigt i världen. Så jag tänkte på något sätt rangordna detta från 1 till 1000.

1. Att det blir fred i Ukraina.
2. Att det blir fred i Ukraina.
3. Att det blir fred i Ukraina.
4. Att alla krigsförbrytare straffas för sina brott mot mänskligheten.
5. Att alla djur får finnas, så den biologiska mångfalden finns kvar.
6. Att vi slutar släppa ut växthusgaser.
7. Att knäppa polischefer får sparken.
8. Att alla onda kriminella jävlar, låses in tills vidare.
9. Att demokratin segrar över barbariet.
10. Att det blir vår.

…….

739. Att bråkiga engelska prinsar och deras fåniga fruar tvingas jobba och göra rätt för sig.
998. Att någon vinner schlagerfestivalen.
1000. Att skörden av koriander misslyckas.

Nu kanske ni har en annan rangordning än jag har. Men då har ni lite fel.

Dags för frukost

Peter




Inga kommentarer: