torsdag 22 september 2022

Hej vänner!

Ute skiner solen från klarblå himmel. Jag borde gå ut och inte sitta inne och uggla. Av någon anledning känner jag alltid lite dåligt samvete, om jag inte går ut när världen bjuder på sol. Det kan ibland vara skönt att vakna till en mulen kravlös dag, då man får stanna inne och ta det lugnt. Men då kan man få för sig att man borde passa på att städa. Så riktigt avslappnad och fri från alla krav är jag sällan. Det finna alltid anledning till att känna sig lite dålig och att ha lite dåligt samvete. Vare sig solen skiner eller det regnar. Det är då själva fan.

*

Jag har drömt mardrömmar i natt. Det handlade om att jag satt i ett väntrum och väntade på något otäckt. Vad visste jag inte. Att jag drömde denna mardröm, beror nog på att jag ringde och försökte få någon sorts besked om när den operation jag väntar på skall bli av. I alla fall under vilken månad. Men något besked om detta kunde de ännu inte ge. Vilket är jobbigt. För jag är ibland väldigt rädd och orolig för det som skall hända och hur det skall gå.

*

I den stora världen fortsätter den ryska giftmördaren och krigsförbrytaren ställa till det. Ibland undrar jag om han tror på sina egna tokiga idéer. För det är ju ren galenskap. Det värsta är att det verkar finnas ett helt gäng med samma övertygelse om att hela världen vill Ryssland illa och är ute efter att förstöra detta land. En paranoia som inte står Stalin efter i galenskap. Jag läste någon som sa: om de ryska soldaterna slutar slåss och lämnar Ukraina blir det fred. Om de Ukrainska soldaterna slutar slåss, finns deras land och dess invånare inte längre kvar. Vilket är alldeles sant.

*

I Sverige fortsätter sprängandet och skjutandet. Detta i en omfattning som politikerna oavsett parti, beskriver som systemhotande. En grupp kriminella på några tusen har alltså startat krig mot oss och terroriserar hederligt folk. Nu senast var det i Skåne några stackars människor fick vakna upp av att deras port och trapphus blev söndersprängt och de fick evakueras för huset hade fått sådana skador att det var farligt att bo i det. De som utförde detta dåd har säkert inte dåligt samvete. För de har nog inget samvete alls och lär nog aldrig få något.

*

I Iran blev en ung kvinna ihjälslagen av någon sorts moralpolis, för att hon inte haft slöjan på rätt sätt. Vilket lett till protester som säkert kommer slås ner till slut. Men det finns ju sådana där moralpoliser i våra förorter också. Som tillåts terrorisera kvinnor och ger sig rätten att ha synpunkter på deras klädsel. Så vi har ju ett litet eget Iran i landet minsann.

*

Igår åt jag rödbetssoppa. Så idag pissar jag rött. Vilket är okej om man vet varför. Annars skulle man bli orolig.

*

Jag funderar på vad jag tror på. Det är inte mycket. För jag tvivlar ju på det mesta. Men någon sorts trosbekännelse skall jag väl kunna få till, efter känd förebild:

Vi tror inte på gud eller
på skapelseberättelsen. Vi tror
evolutionsteorin och förnuft.

Vi kan tycka att Jesus
verkar vara en bra karl,
avlad av sin far Josef och hans
tillkommande Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst död och begraven.

Vi tror inte ett dugg
på den helige ande,
eller på någon form av
kyrka eller samfund,
däremot kan vi som
människor förlåta andra
och oss själva,
på något så dumt som
evigt liv tror vi inte alls,
ty vi äro inte dumma i huvudet.


Peter




 

Inga kommentarer: