tisdag 13 september 2022

Hej vänner!

Jag var dum nog att lyssna på nyheterna nu på morgonen. Så var den här dagen förstörd. Det handlade bland annat om hur barn på flykt utsätts för misshandel och övergrepp av flyktingsmugglare och gränsbevakare. Sedan var väl det vanliga om krig, kriminalitet och jävelskap. Samt om valet i söndags. Då ett parti som inte gillar folk som invandrat och är muslimer, var framgångsrikt och ett annat parti som inte gillar folk, som inte invandrat och inte är muslimer, också var framgångsrikt. Och fick massa röster, i områden med mycket invandrare.

Jag blir bara trött och tänker på den Jesus berättelse om den barmhärtiga samariten. Som ni säkert kan. Men kort repetition. En man på resa blir överfallen av rövare, som snor allt från honom. Dessutom misshandlar det honom, så han blir liggande och halvdöd. Då kom en präst förbi som bara tittade åt ett annat håll och gick förbi, utan att bry sig. Sedan kom en kille som var levit, vad fan det nu är för löst folk och uppförde sig lika illa som prästfan. Han knallade bara förbi han med. Men som tur var kom en hederlig karl, som kom från Samarien förbi. Samarier var av något skäl illa sedda av andra på Jesus tid. Denne samarier tog hand om den stackars misshandlade killen och förband hans sår. Sedan satta han honom på sin åsna och tog honom till ett värdshus och betalade värden stålar, för att han skulle vårda killen och lovade att betala mer om det kostade mer när han kom förbi på hemvägen. En toppenkille med andra ord och en förebild för oss andra, trots att han var från Samarien. ”Så skall ni bete er” avslutade Jesus ungefär denna berättelse. Inte som en del präster eller leviter, som inte är pålitliga. Det tycker jag Jesus har förbannat rätt i. Så det så! Man skall var snäll och hjälpsam.

Det finns en visa av Evert Taube i vilken han sjunger: ”Det är krig och politik som fördärvat vår jord”. Vilket jag håller med om. Speciellt idag. Då jag redan nu kl: 07:37 är på jävligt dåligt humör. Dessutom är det tisdag. Va fan det nu skall vara bra för. Nu skall jag gå och koka havregrynsgröt. Vilket är mera nyttigt än gott. Denna dag borde jag egentligen börja, med en frukost bestående av en på Systemet inköpt öl och en knäckemacka, med stekt inlagd strömming. Men jag har varken det ena eller andra. Vilket är tråkigt. Sålunda blir det havregrynsgröt som jag kan salta med mina egna tårar. Dessutom kan jag inte tänka på strömming, utan att bli ledsen, ty till följd av överfiske och vår förstöring av Östersjön och Bottenhavet, håller ju den på att utrotas. Vilket är för sorgligt. Dikt med nödrim på det:

En tisdag i september
var inget riktigt kul.

Jag kände mig rätt
gammal, dum och
ful.

Och världen var
en ont och elakt ställe,
där man inte ville bo.

Jävligare än man trodde,
man nånsin kunde tro.

Då får man liksom
skärpa sig och tänka
på allt fint som finns.

På blommor, öl och
lite grann på
nakna kvinns.

Peter


 


 

Inga kommentarer: