torsdag 14 juli 2022

Hej vänner!

Har ni sett bilderna från det nya rymdteleskopet James Webb. Med detta teleskop kan man se djupare in i rymden än någonsin tidigare. Nämligen galaxer som ligger 13 miljarder ljusår bort. Ljuset lämnade alltså dessa galaxer, långt innan det ens fanns ett jordklot att knalla runt på. Redan då fanns det alltså galaxer. Vad jag har lärt mig inträffade den stora smäll som startade alltihop, för 13,8 miljarder år sedan. Så man kan se nästan ända tillbaks till universums skapelse, om teorierna är riktiga. Enligt dessa var ju allt som sedan skulle bli universum, då en singularitet. Som på några millisekunder utvidgade sig till ett universum. Då skapades också rum, tid och materia. Så vad som fanns före Big Bang är ingen idé att fundera över för det fanns inget före. Vad som fanns runt singulariteten, är inte heller meningsfullt att fundera över, enligt teorin. Själv begriper jag inget av detta. Det är outgrundligt och obegripligt.

Fast jag vet att det är dumt, föreställer jag mig att den singularitet som är obegriplig att begripa sig på, en gång var ett svart ägg, som vilade i intet. Så en dag kläcktes det och ut kom universum. Jag läste förresten att den del av alltet, som man med detta teleskop hittills tagit bilder av och som var fullt med galaxer, motsvarar storleken av ett sandkorn om man håller det med sträckt arm. Så det finns mycket kvar att titta på. Varje galax innehåller ju massor med stjärnor, som har planeter som far runt dem. Vår lilla blå planet, är väl antagligen inte den enda av den sorten. Det vore ju ytterst osannolikt. Men andra sidan är den planeten, den enda vi har att leva på och som vi nu håller på att förstöra.

I Sydeuropa och i Storbritannien skall det bli en förnyad värmebölja, med temperaturer på mellan 40 till 50 grader. I England är det bara några dagar med sådan temperatur. Men runt Medelhavet skall det vara så i minst en vecka framåt antagligen längre. I andra delar av världen är det översvämningar efter extrem nederbörd i stora delar av Asien. Miljontals människor har fått lämna sina hem och hundratals har dödats (https://unric.org/sv/katastrofer-har-okat-med-134-procent/). Detta är precis vad klimatforskarna förutspådde skulle hända och alla seriösa forskare, menar att dessa förändringar beror på våra utsläpp av växthusgaser. (https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change).

Så nu borde väl alla som pratat nedlåtande eller kränkande om Greta Thunberg, när hon bett oss alla lyssna på vetenskapen, be henne om ursäkt. Annars tycker jag de skall ta en tripp till Spanien och sätta sig någonstans, utan air-condition och fundera på om det inte låg något i vad hon varnade för, trots allt. Det var ju sådana erfarenheter som fick den klimatförnekande premiärministern i Australien att erkänna att det låg kanske något i det forskarna sagt. Men det behövdes ju att halva kontinenten höll på att brinna upp, innan han kom på att så kunde vara fallet.

Kriget bara fortsätter och fortsätter göra mig ledsen, något rent förbannat. Jag har svårt att känna någon riktig glädje på grund av detta elände. Jag läste förresten att de finns de i Ryssland som tycker att det är fel att den lilla giftormen, skall ha titeln president. För det är ju ett västerländskt lånord. De föreslog att han istället skulle få titeln ”härskare”. Men varför inte även här inspireras av sin tyske föregångare. Ni vet den lilla gubben med Charlie Chaplin mustasch, som generande hårväxt under näsan. Han kallades ju ledare på tyska. Så varför inte i dennes föregångares efterföljd, ta över detta och låna in detta tyska ord som lånord. Då skulle ju den nya titeln kunna bli Fürer i stället för president. Skulle ju passa bra, för de är ju samma skrot och korn.

Vad tycker ni om dumhet förresten. Själv är jag faktiskt inte förtjust alls i detta fenomen. Tycker det är jobbigt. Jag läste att majoriteten av Sveriges befolkning, enligt en gallup-undersökning, drar sig för att säga vad de tycker och tänker offentligt. Detta av rädsla för att bli hotade eller trakasserade om de gör så. Men de som sprider myter och sammansvärjningsteorier, verkar göra det utan att tveka. Sannolikt för de samtidigt är de som hotar och trakasserar. Så det är ett selekterat urval och otäck minoritet av mänskligheten, som har fått mera utrymme än de förtjänar. Jag får väl erkänna att även jag ägnar mig åt viss självcensur, för att slippa riskera hot och förföljelse. Men som det står i Ordspråksboken: ”Huru länge, I fåkunnige, skolen I älska fåkunnighet? Huru länge skola bespottarna hava sin lust i bespottelse och dårarna hata kunskap?” Det kan man fråga sig.


Peter





 

Inga kommentarer: