lördag 23 oktober 2021

Hej vänner!

Som vanligt är det skit med det mesta i landet. Jag läste att en kille, som tydligen är känd kriminell rappare som heter Einar, blivit ihjälskjuten. Det var en bild på grabben som såg liten och oskyldig ut. Såg ut som en liten kille utan tillstymmelse till skäggväxt. Han var visst 19 bast. Men såg på bilden ut att vara betydligt yngre. Vad jag förstått, misstänker att man att någon annan kriminell rappare ligger bakom detta mord. Vad är det för fel på ett samhälle som skapar sådana individer.

Jag brukade, när jag bodde i Stockholm, då och då åka upp i Kaknästornet. Det kan man tydligen inte göra längre. Ty detta höga torn är numera av säkerhetsskäl stängt för allmänheten. Därifrån kunde man se ut över Stockholm och resten av landet. Såg man då norrut så kunde man slås av hur mycket skog man såg. Det var skog från Roslagen och vidare norrut. Jag visste att det mesta var skog hela vägen vidare förbi Gästrikland och norrut till Treriksröset. I dessa skogar låg en och annan tätort och rätt många sjöar och berg. Det fanns säkert också tråkiga kalhyggen där några lämnade frötallar stod kvar och såg ensamma och ledsna ut. Men det mesta var trots allt skog.

Jag brukade ju fantisera om hur jag ville bo, i detta mitt av skogar täckta land. På ett berg med utsikt över en sjö, bakom vilken solen gick ner i väster. Så här på hösten, skulle jag om kvällen sitta med en kopp kaffe och se solen sjunka ner och färga molnen i eld och guld. Jag skulle sitta där och minnas saker detta liv innehållit. Kanske skulle jag slå en virre i kaffet och lite ovispad grädde och säga att det är en Irish coffee. Det skulle jag nog göra.

Det har blivit kallt. Idag var jag på kolonilotten och plockade ett litet blomkålshuvud. Det är nog det sista jag gör där för i år. Men jag funderar på vad jag skall plantera nästa år. Det som gick bäst i år var ju mina bönor, chili och squash. Nästa år skall jag bara sätta en squash och se om jag kan hitta någon chili som inte är fullt så het, som årets varianter. För jag fick åt helvete för mycket squash i år och min chili är väldigt stark. Lite svår att reglera. Sambal och Tabasco är ju som hallonsaft jämfört med min chili. Jag har antingen i så lite att det inte smakar något alls eller så så mycket att det blir så ögonen tåras och man blir alldeles svettig i pannan. Svårreglerat som sagt.

Förresten är jag lite sur. För jag skulle egentligen åka till Stockholm några dagar. På torsdag skulle jag till Huddinge sjukhus och bli undersökt i någon sorts maskin. Men igår fick jag ett kuvert som det stod ”Express” på. Där stod att denna undersökning nu är framflyttad en månad. Så min planering gick åt skogen. Dessutom skall jag lite oroligt få fundera på vad denna undersökning kommer att visa, i ytterligare en månad. Jag gillar min prostata, även om den envisas med att vara stor och dum. Så jag vill gärna ha den kvar så länge som möjligt.

Jag har faktiskt börjat arbeta lite igen. Det var kul och gick enklare än jag trodde. Det var som det långa uppehåll jag gjort, bara var som några veckors semester. Jag skall pröva hur det känns ett tag och fortsätter de kännas okej, jobbar jag väl på ett tag. Men blir det tråkigt lägger jag av. Det bestämmer jag själv. Jag är ju inte tvungen att arbeta längre. Det är ju mera som en trevlig hobby. Men jag tror att jag gör lite nytta samtidigt och är hjälpsam. Så de barn jag träffar får det så bra som möjligt. Jag gör ta mig fan mitt bästa iallafall.

Läste ni om riksdagsmannen som sprider myter om covid-vaccin. Han hade tydligen skrivit på nätet att detta vaccin är en ”giftspruta”. I så fall måste väl giftet vara rätt måttligt i sin farlighet. Nu har ju miljoner människor blivit vaccinerade och säkert har vissa drabbats av biverkningar. Men vad gäller risk kontra nytta, är det väl uppenbart för alla, utom en del foliehattar och sverigedemokratiska riksdagsmän, hur det förhåller sig vad gäller detta. Jag brukar ju här påpeka att det finns folk i Ryssland som jobbar på heltid med att sprida sammansvärjningsteorier och myter, i syfte att undergräva vårt förtroende för samhällets institutioner. I fall den där riksdagsmannen medvetet går denna främmande makts ärenden eller bara gör tjänst som en så kallad ”nyttig idiot”,vet jag inte. Skrämmande är det iallafall att han sitter i riksdagen.

Nu går solen ner. Om jag bodde i en liten stuga med utsikt över en sjö skulle nu två älgar komma fram ur skogen. Två som överlevt årets älgjakt och nu i lugn och ro står och funderar på vad det är för en gubbe som sitter utanför denna stuga och dricker kaffe. De konstaterar nog att han ser rätt ofarlig ut och betar lite på granskotten, i brist på bättre käk. Har jag tur kommer sedan den tjusiga undersköterskan Elsa Nordlund 43 och badar näck vid min brygga. Men då är det nog torsdag. För Elsa brukar ta ett kvällsdopp på torsdagar. Då kommer säkert M ut och säger ”att du inte skäms gubbe, ta hit kikaren”.

Peter

 


 



 

Inga kommentarer: