torsdag 16 september 2021

Hej vänner!

Som jag skrev om för en tid sedan tycker jag det är jobbigt att en del människor inte vaccinerar sig mot covid, på grund av saker de läst på nätet. Tyvärr är det rätt meningslöst att diskutera och försöka påverka människor, som tror mer på sådant de vill tro än på vetenskap och erfarenhet. Det är liksom ingen idé att vädja till ett förnuft, som inte finns. Man får väl försöka ta upp diskussionen när vederbörande ligger i andnöd och väntar på att bli lagd i respirator. Jag läste att det finns de som är upprörda över att det kanske kommer införas vaccin-pass, för att få besöka biografer, restauranger och andra offentliga aktiviteter. Att det skulle vara en inskränkning av de ovaccinerades frihet. Men att det skulle få vara en mänsklig rättighet att sprida en smittsam och i värsta fall dödlig sjukdom begriper jag inte. Vad jag vet får man inte sprida HIV, syfilis eller andra sexuellt överförda sjukdomar till exempel. Så någon total frihet att smitta ner folk med sjukdom, finns inte. Vilket jag tycker är utmärkt.

Idag läste jag tidningarna. Men det var mest det gamla vanliga om skjutningar, mord, bedrägerier och misshandel. Det som var lite nytt var att ”den arge snickaren” på TV-4 varit full och jättearg och därvid uppfört sig som ett aggressivt vildsvin. Vidare att en moderat skäggtomte som heter Bali av en ung dam anklagats för att komma med riktig skamliga förslag. Vilket han säger att han inte gjort. Enligt den unga damen, så hade tomten bett henne skicka nakenbilder. Om han gjort det så, är det jävligt gubbsjukt och obehagligt.

Konstigt nog är det aldrig någon som bett mig skicka nakenbilder av min lite runda, men i övrigt fulländade kropp. Fast jag kan redan nu berätta att svaret kommer bli nej! För jag är faktiskt rätt blyg. Men om ni först sätter in några mille på mitt konto, kan vi kanske ändå prata om saken. Skulle ju vara ett sätt att dryga ut min rätt taskiga pension. Tänk på saken. Skulle pryda vilket hem som helst.

Annars har jag börjat grubbla lite för mycket. Funderar på att försöka jobba lite igen. Jag lade ju ner det, när det började bli lite mycket otäckt om viruset för något år sedan. Det känns som länge sedan. När det var information från Folkhälsomyndigheten, en gång i veckan på TV och då fick höra hur många som dött de senaste dagarna. Då man fick rapporter från Italien, hur hela landet stängde ner och hur folk där, trots det, dog i en skrämmande omfattning. Jag hade ju också fått reda på att min prostata inte var i toppform. Så jag stannade hemma. Vilket i början var rätt tråkigt. Men sedan vande jag mig. Men nu har, jag som sagt, blivit grubblande. Ibland har jag tänkt, ”så det här var livet”, som om jag är på upploppet. Vilket är överdrivet. Möjligtvis är jag lite i början på sista varvet. Man har pinglat i klockan, så nu gäller det och kuta på och inte snubbla i vattengraven.

Jag har ju badat i havet några gånger den senaste veckan. Men idag är det molnigt och rätt kallt. Så det är nog färdigbadat för i år. Jag skall åka till Stockholm några dagar. När jag först flyttade till Visby sa jag att jag skulle ”åka till stan”, när jag åkte till Stockholm. Vilket var lite malligt och konstigt. Som om Visby inte riktigt var en stad. Visby är ju faktiskt en ovanligt fin liten stad. Vilket ofta slår mig när jag går en promenad. Plötsligt kan jag stanna upp och titta mig omkring och komma på hur fin denna lilla stad är. Men det blir allt färre människor som bor året runt innanför Visbys murar för varje år. Vilket känns sorgligt. Till slut kommer denna stad bli som en turiststad vid Medelhavet, när det inte är säsong. Dött och trist som en nöjespark på vintern. En kuliss av, på vintern stängda lägenhetshotell och restauranger. Ägd av den typen av människor som bryr sig mycket om pengar, men lite om den medeltida stadens skönhet. Som kommer ta inträde till allt som går att tjäna pengar på och låta allt som inte ger omedelbar vinst förfalla.

Det påminner om Grotte-sången ur Eddan. I den berättas ju hur en kung som heter Frode tvingar jätte-kvinnorna Fenja och Menja dra runt en magisk kvarn som heter Grotte. Först behandlar han dem rätt okej. Då mal de fram guld och välstånd. Men när han inte låter dem vila så börjar de mala elände och krig istället. Så en annan kung med det skojiga namnet Mysing kommer dit och dödar Frode och snor med sig Grottekvarnen. Men Mysing är så närig, att han låter jättetjejerna mala fram så mycket salt, att båten han är i sjunker. Så kan det gå för den som är för närig och girig. Rätt åt både Frode och Mysing och hela deras anhang. Viktor Rydberg har ju skrivit en dikt i vilken han jämför Grottekvarnen med hur arbetarna i fabrikerna behandlades på 1800-talet.

Trevlig helg!

Peter


 




 

Inga kommentarer: