lördag 17 april 2021

Hej vänner!

Ni som läser denna blogg vet att jag igår var hos veterinären men min kamrat Katten. För han hade blivit riven på nosen, av en taskig kattkompis antagligen. Det gick rätt bra. Men när de skulle ta blodprov på honom blev han jätterädd och upprörd. Han sprattlade och skrek som han trodde han skulle bli avlivad. Det var en jävla cirkus. Medan vi fick vänta på svaret från detta prov så satt han i mitt knä och tryckte sig mot mig som en liten nyvaccinerad unge. Blodprovet visade att det inte längre var något större fel på sköldkörteln längre, konstig nog. Men att det var något dåligt levervärde. Det var dock inte värre än att det var okej att söva och sy ihop honom. Veterinären gjorde så med pyttesmå stygn och det ser fint ut. Han är lite svullen runt ögat. Men annars verkar han inte besvärad på något sätt. Jag fick små sprutor med smärtstillande medicin att spruta in i munnen på honom och ögondroppar. Tänkte han skulle bli sur av att jag sprutade medicin i käften på honom och droppade saker i hans öga. Men det gick hur bra som helst. Men nu var han inte beredd. Får se hur det går i morgon, när han vet vad som väntar. Då får man väl dra fram honom under sängen, gissar jag.

Jag köper ibland triss-lotter. Inte så ofta. Men det händer. Någon gång har jag vunnit 30 spänn för vilka jag köpt en ny lott, som jag inte vunnit något på. Så ibland funderar jag på om man skulle köpa en lott och sedan bara, utan att skrapa, slänga den direkt i muggen och spola. Så kan man låtsas att man en liten stund var jätterik, men gav fan i pengarna. Eller att man är så medveten om att chansen att vinna är så liten och obetydlig, att man inte orkar bry sig. Det är ju egentligen bara dumt att köpa lotter och bli sur för att man aldrig vinner något. Men när man ser all spelreklam på TV undrar man vilka de är som låter lura sig, att delta i dessa bedrägerier. I Italien har man visst förbjudit spelreklam, vilket är utmärkt. Något att ta efter, tycker jag. Men en och annan triss-lott kan man få köpa om man vill lura sig själv. Då kan man tänka på sekreteraren i det lotteri som är ursprunget till penninglotteriet och triss-lotter. Nämligen Carl-Michael Bellman. Men den stackaren var ju fattig hela livet och jagades ständigt av folk som han lånat pengar av. Till slut blev han satt i arrest för att han inte kunde betala tillbaka på ett lån. Häktet låg i Stockholms slott. Men var trots det ett jävla ställe att vistas på. Bellman blev sjuk i häktet och fick tuberkulos. Till slut hjälpte några vänner honom att komma ut. Han dog strax efter, när han bara var 55 år.

Själv har jag bara lånat riktigt mycket pengar en gång i livet. Nämligen av Centrala Studiestöds Nämnden. Jag har dock sedan några år betalat tillbaks varenda krona på detta lån och är numera skuldfri. Numera lär jag inte få låna pengar av någon bank, gissar jag. För min inkomst är mycket begränsad och värre kommer det bli om några år då jag bara skall leva på folk-pension. Hur fan det nu skall gå till. Man får väl köpa några burkar Mjau och dela med katten. Jag bodde ju ensam när jag låg i lumpen och då brukade jag ta med mig försvarets gröna konservburkar hem. Något som de flesta tyckte var konstigt. Men jag tyckte faktiskt att det mesta var rätt okej. Även om det luktade lite som kattmat. Näringsrikt och säkert avsett att ge kraft att försvara sig, om Ivan kom på besök. Nu är det ju en ny aggressiv typ som styr detta stora land i öster. Undra vad fan han planerar att hitta på härnäst, den otäckingen.

Jag försöker låta bli att läsa nyheter och lyssna på sådana. För jag blir bara ledsen av allt som händer. Det är ju för fan bara våld, mord, övergrepp och hemskheter. Kan inte de som tagit på sig att styra detta land, komma överens om att gemensamt prioritera bekämpandet den organiserade brottsligheten. Samt all annan jävla brottslighet som förstör livet för hederligt folk. Som förstör vårt land till den grad, att det känns som det snart inte finns kvar. Snart kan vi väl sälja alltihop till den lilla giftmördaren i Moskva och flytta till Grönland eller Antarktis för att få lugn och ro. Så får väl de som skjuter, mördar och spränger ta över. Nu ockuperar de ju bara ett antal förorter och sjunger glada rap-visor som de får pris för. Jag är trött på alltihop och blir deppad när jag hör om det.

Peter




 

Inga kommentarer: