måndag 8 februari 2021



Hej vänner!

Det är alltså vinter även här på Gotland, med rätt mycket snö. Det är det ju inte varje år. Igår sken solen och den värmde faktiskt lite grann. Snart är det dags att sitta mot en södervägg och kisa mot denna sol och ha en termos med kaffe och en macka med sig. Det kommer väl sannolikt bli vår i år också. Även jag kommer väl tina upp och få vårkänslor gissar jag. För det brukar jag få på våren, när hormonerna tinar upp och signalsubstanserna smälter.

Det där med ålder är lite konstigt. För trots att utsidan börjar bli rätt sliten och grå, så är insidan sig rätt lik. Det vore ju på ett sätt bättre om in- och utsida åldrades samtidigt. Det är ju rätt värdelöst att känna sig rätt ung och pigg inombords, när karossen börjar tappa lacken. En del rika gubbar brukar ju inleda relationer med betydligt yngre damer, när de är i min ålder. Tydligen för att det får dem att känna sig yngre och virilare. Men det begriper jag inte alls. Själv skulle jag ju bara känna mig äldre, än vad jag redan är och det vill man verkligen inte känna. Naturligtvis förstår jag att unga damer fylls av lust och åtrå när de ser på mig och min av 66 år fulländande kropp. Men de har de inget för, de små liven. Gustav Vasa gifte sig, när han var 56 år med Katarina Stenbock som då var 17 år. Det blev som förväntat inget vidare, för någon av parterna. Gustav föreslog, vis av erfarenhet, efter några år, att det i lag skulle förbjudas att gifta ihop folk som var för olika i ålder. Så något lärde han sig väl på kuppen.

Men det finns tydligen en del knepiga äldre damer också. Jag läste i tidningen om en gumma på 75 år som var på väg till Gambia för att gifta sig med en 41 år yngre gambian. Det var visst den sjätte killen, från Gambia hon gifte sig med. Artikeln var låst, så det var bara detta som gick att läsa om man inte betalade. Man får väl säga lycka till och hoppas att det är sjätte gången gillt.

Själv har jag aldrig känt mig speciellt intresserad av damer som inte är någorlunda jämnåriga med mig. Utom när jag var 15 år och var kär i min lärarinna i engelska, som var en tant på minst 30 bast. Hon förstod nog aldrig riktigt, att hon i mig hade en beundrare i vars fantasier hon nog hade velat slippa delta, om hon vetat om dem. Men som tur var slapp hon få reda på dessa.

Nu skiner solen och jag skall gå ut en sväng.


Peter



 

Inga kommentarer: