måndag 25 januari 2021

 

Hej vänner!

Den narcissistiska psykopaten och storljugaren som nyss var USA:s president sitter väl nu i sin håla i Florida tänker elaka tankar. Men hans möjligheter att ställa till det har väl minskat rejält får man hoppas. Istället har den ryska giftmördaren och tjuven börjat jävlas med hederliga människor värre än på länge. Så nu får man väl hoppas att även han kryper tillbaks under den sten där sådana där äckliga saker, brukar slingra runt när man lyfter på den. Men det ryska folket tycks bara ha oturen att få den ena grisen efter den andra som makthavare. Från tsarerna och framåt har det ju bara varit sådana som styrt detta stora land. Som bestulit dess folk på dess rikedomar och mördat de som satt sig emot. Det verkar aldrig ta slut.

Själv går jag mest runt och väntar på att bli vaccinerad. Just nu känns lite som mitt liv står på paus i avvaktan på detta. Jag försöker hitta på saker att göra för att få tiden att gå. Men egentligen vill jag inte behöva det utan få tillbaks en mer strukturerad och vardaglig vardag. Nu har 11 008 personer dött av det förbannade viruset och jag vill inte bli en av dem. Dessutom verkar det nu komma muterade varianter som är elakare än ursprungsvarianten. Det är tråkigt. För jag mår egentligen bättre än på länge, både kroppsligt och själsligt. Men som. biskop Frans Mikael Fransén så riktigt påpekar i sin bordsvisa:

”Ty en blomma är glädjen,
i dag slår hon ut,
 i morgon förvissnar hon redan.

Just nu, när Du kan, hav en lycklig minut

och tänk på den kommande sedan.”

Det får man tänka på. Jag oroat mig alldeles för mycket för än det ena och än det andra i livet. Det måste jag sluta med. För livet är kort och det är rätt onödigt att tänka för mycket på tråkigheter som man varit med om och oroa sig för framtiden. Men från och med nu skall jag bli en bättre människa vad gäller detta. Fast sådant har jag sagt förut utan att det fungerat något vidare. Många har den hårda vägen fått lära sig att ”vin, kvinnor och sång ” också kan innebära bakfylla, samvetskval och ångest. Man mår ju inte bra av sådant. I min numera mogna ålder inser man att leva i nuet gör man bäst, genom att äta ordentlig mat, vara försiktigt med alkoholhaltiga drycker samt röra på sig varje dag. Numera också genom att hålla visst avstånd till de flesta av sina sina medmänniskor samt tvätta händerna ordentligt. Tvätta händerna har jag förresten alltid varit noggrann med. Som kamrat Katten skall jag leva i nuet och leva som den här dagen är den sista.

En liten spännande sak hände förresten precis för mig. Jag ville kolla att jag mindes ovanstående strof rätt ur Franzéns bordsvisa, så jag kollande i Wikipedia. Jag tänkte också se om det stod något intressant om Franzén. Om vem han var och varför han var så duktig på att både skriva dryckesvisor och psalmer. När jag läste så stod det i slutet av artikeln följande: ”Andra Franzén-ättlingar bär namnen Grafström, Kempe, Hernmarck, Lagercrantz, von Koch, Curman, Uddenberg, Kilander, Hazelius, Langenskiöld, Ekman, Uggla, Wachtmeister, Ankarcrona, Aminoff, Björkenheim, von Wendt, Linder och Westman.” Det visar sig alltså att jag är släkt med denne biskop och diktare. Det hade jag ingen aning om. En liten överraskning minsann. Det känns fint att vara släkt med en biskop som utöver vackra psalmer skrev följande:



”Vem drog ej en suck över tidernas lopp? 

Dock sitt ej och dröm på kalaset! 

Här lev i sekunden, och hela ditt hopp 

se fyllas och tömmas - i glaset! 

Här sörj blott för glaset: om fullt, så drick ut; 

om tomt, så försänd det att fyllas; 

och minns, att det sköna och goda förut, 

sen glädjen och nöjet, må hyllas.”


Peter

 

 
Frans Mikael Franzén, 1772-1847, Bishop, Poet (Johan Gustaf Sandberg) - Nationalmuseum - 40327.tif

Inga kommentarer: