onsdag 2 december 2020

Hej vänner!

Jag hörde i morse skolministern prata på radio om friskolor. Det är ett förslag att man inte längre skall kunna ställa sitt barn i kö till en sådan skola som bebis, för att få plats där sju år senare. För det leder till att föräldrar som är duktiga på att planera långsiktigt och har höga ambitioner för sina barn, går före de som inte fungerar på det sättet. Klasserna kommer alltså där, att bestå av barn som har föräldrar som tycker undervisning är viktig och ofta är akademiker. Vilket gör att de kommunala skolorna inte får tillgång till dessa föräldrar och elever, vilket är tråkigt. Men samtidigt borde man väl då egentligen minska dessa föräldrars misstänksamhet mot den kommunala skolan. Om de tror att undervisningen där är sämre och att det är stökigt på lektionerna, så kommer de ju för sina barns skull välja bort denna skola, om de kan. Likaså om det förekommer hot och mobbing på rasterna.

Sedan finns det ju religiösa skolor, där folk med faktaresistens och konstig kvinnosyn, tillåts sprida budskapet att det som står i bibeln eller koranen, är viktigare än fakta och kunskap. Dem är det väl egentligen ingen vettig människa som tycker, skall få fortsätta sprida sin vidskepelse och dumhet till nästa generation. Men tyvärr verkar det finnas rätt mycket ovettiga människor, som låter eländet fortgå.

Jag måste säga att jag ibland förstår föräldrars misstänksamhet mot skolan och undervisningen där. Jag menar har man otur så hamnar ens barn i en stökig klass utan struktur och ordning, där man redan som tioåring skall ägna sig åt ”forskning”. Där man tror att barn generellt har möjlighet att tillägna sig kunskap, utan att utsättas för en rejäl dos av faktainlärning. Eller läroböcker i matematik fulla av ”kluringar”, där barn själva skall komma på lösningar, med sitt matematiska tänkande. Inte lösa massor av uppgifter, tills överinlärningen gör, att det fastnar hur man gör när det står ”skillnad” eller ”dela upp” i uppgiften. Det finns barn som klarar att lösa uppgifter och lära sig självständigt. Men som psykolog får man ju ofta träffa dem som tycker det är svårt. Som behöver rutiner och repetition för att lära sig på bästa sätt.

Jag gillar inte att det finns skolor var ägare gör stora pengar på mina surt förvärvade skattepengar. Men jag tycker de politiker som delar denna uppfattning måste fråga sig varför så många föräldrar väljer dessa skolor för sina barn. Varför den Engelska skolan är så populär till exempel. Man kan ju knappast vara förvånad om föräldrar som kan, väljer bort en skola som de inte har förtroende för och inte litar på. Vilket jag inte tycker är så konstig, som sett ett antal läroplaner skapade av ”progressiva” professorer i pedagogik komma och gå. Som verkar tro att alla barn har den förmåga till kunskapsinhämtande på egen hand, som professorer i pedagogik hade som barn. Själv råkade jag ju inte ut för något värre än den matematiska ”mängdläran” på högstadiet 1967. Ingen begrep vad fan det handlade om och ändå kom denna abstrakta konstighet, ända in i klassrummen i Solna och gjorde varenda unge förvirrad. Jag begriper faktiskt fortfarande inte vad den ”tomma mängden” är för något.

Det borde ju egentligen vara rätt lätt att kolla vilken typ av undervisning som är bäst för att lära in ett visst kunskapsinnehåll. Ett litet tips kan man ju få genom att jämföra olika länder och se vilka som är bäst vad gäller sådant som läsförståelse, förmåga att uttrycka sig i skrift och matematik vid olika åldrar. Det är väl det som de där Pisa-undersökningarna handlar om. Sverige har ju förbättrats i dessa undersökningar. Men man fuskade visst lite genom att ta bort en hel del elever med invandrarbakgrund. Men annars går det framåt och har blivit klart bättre resultat generellt. Fast det är tydligen väldigt ojämnt och skolor i socialt utsatta förorter, ligger fortfarande rejält kryckigt till. Så vilken förälder med höga ambitioner för sina barn skulle, om de fick välja, placera sina barn i en sådan skola. Inte jag i varje fall. Det tar lång tid för en verksamhet att bygga upp ett förtroende. Men det går fort att riva ned det. Här kunde jag skriva en massa om lärarnas status, om ordning och struktur, om barns kognitiva utveckling. Men här tog jag slut för idag och blev trött.


Peter



 

Inga kommentarer: