torsdag 26 november 2020

 Hej vänner!

Efter några jobbiga veckor mår jag faktiskt bättre. Jag slipper se min kompis där nere ha ett sugrör i käften, vilket är skönt. Han har för övrigt skött sig perfekt trots detta. Men jag har också av en snäll sjuksköterska på nytt fått träna på, hur jag kan lösa eventuella problem alldeles själv. Något som jag nu gör med framgång en gång om dagen, fast det egentligen inte behövs. Jag känner mig faktiskt duktig som grejar det så bra. Ibland känner jag som jag vill visa den gulliga sjuksköterskan som lärt mig detta hur duktig jag är. Som en lite kille som vill visa att han lärt sig cykla. Men att skicka en bild på min duktighet skulle kunna missförstås. Så jag funderar gå över med en chokladask istället.

I USA verkar det också ordna upp sig till slut och den lika dåliga som otäcka förloraren, verkar ge upp till slut. Hoppas att han nu försvinner ner i historiens dynghög, där sådana som han bör försvinna. Så jag slipper tänka mer på honom och hans anhang.

Jag ser fram emot att få bli vaccinerad mot det jävla viruset. Jag har sett att en del är rädda för detta, vilket inte är så konstigt. Vid den senaste massvaccineringen drabbades ju en del av allvarliga biverkningar. Men jag har gjort analysen, att även om det finns en liten risk för detta även denna gång, så är fördelarna med att slippa drabbas av denna sjukdom så stora, att jag kommer be att få sprutan så fort som det bara går.

Mycket har alltså blivit bättre. Det som bekymrar mig mest är all otäck kriminalitet som förstör landet. Det är sällan vi talar om ondska just i termen ondska. Att kriminalitet är just ondska. För den gör människor ledsna och förstör deras liv och trygghet. Att göra så är att vara ond som orcherna i Sagan om ringen. Dessa varelser tjänar ju den ondaste av onda, Sauron. Men de är lätta att känna igen. För de är jävligt fula. Man behöver aldrig tveka om man ser en orch och fundera på vad det är för sorts kille. Han är helt igenom ond och det syns på honom. Utsidan och insidan på fanskapet är lika ful och och otäckt. Praktiskt och bra. Men en del av oss har en speciell förmåga att känna igen ondskan och se vilka som är orcher, även när dessa är klädda i kostym. Det är den otäcka lukten av svavel, som avslöjar dem.  En lukt som vi lite högkänsliga känner igen.

Jag måste börja träna på något sätt. Problemet är att jag tycker nästan alla sätt verkar tråkiga. Det enda som jag tycker är riktigt kul är att cykla. Men det är för jag tycker om att vara ute i naturen och  som en bieffekt av detta får jag en hel del träning. Jag har ju av lite olika orsaker inte rört mig mycket de sista veckorna och känner att jag är i dålig form. I somras cyklade jag ju rätt långt nästan varje dag och var rätt vältränad. Men nu är effekten av detta nästan helt försvunnen. Men jag funderar på att gå en långpromenad idag. Som Henry David Thoreau berättar att gör varje dag i sin bok Walden. Han bygger ju en stuga vid Walden Pond i Massachusetts i mitten på 1800-talet och skriver en bok om sitt liv där, under två år. Han vill liksom komma i kontakt med naturens väsen och tar avstånd från överdriven konsumtion och materialism. Det var väl det budskapet han ville sprida och man får väl säga att hans misslyckande vad gäller detta, är fullständigt.              
 
Jag har alltså varit hemma och inne mycket de senaste veckorna. Jag har liksom inte haft lust att göra något eller träffa någon. Här på ön sprider sig för närvarande virushelvetet som maskrosfrön och jag har på nytt gjort ett uppehåll i arbetet. Det är utomordentligt tråkigt. Jag har insett hur viktigt arbetet har varit för mitt välmående, sedan jag gick i pension. Ibland har jag försökt titta på TV. Men det går dåligt. För det är nästan aldrig något jag vill titta på. Jag borde kanske skaffa Netflix eller någon annan sådan tjänst. Men jag, när jag tänker efter, har ingen lust. När jag försökt titta på TV har det varit en jävla massa reklam, för att få folk att spela bort sina pengar på spel och dobbel. Sådant irriterar mig väldigt mycket. Tycker att det är någon sorts bedrägeri och att det borde förbjudas. Jag kan inte förstå att folk som jobbar med eller gör reklam för sådant kan se sig själva i spegeln utan att skämmas. Tror att det luktar lite svavel om dem dessutom.

Vi närmar oss första advent och det börjar bli dags för Josef och hans trolovade Maria att bege sig från Nasaret i Galileen till Betlehem i Judeen för att skattskrivas. Där kommer det inte heller i år finnas någon plats på härberget och lilla Maria får föda sitt barn i ett stall och lägga det i en krubba. En berättelse som är värd att lyssna till varje år. Här en ovanligt spännande version att klicka på:

https://www.youtube.com/results?search_query=julevangeliet+p%C3%A5+%C3%A4lvdalska




Peter






Inga kommentarer: