fredag 23 oktober 2020

Hej vänner!

Jag mår inte så bra idag. För igår var en riktig skitdag. Det började med att jag var rätt sur och upprörd för en sak, som hade med mitt jobb att göra. Vilket jag talade om för en stackars människa, som tyckte jag skällde och inte lyssnade. Det gjorde jag nog inte heller. Så efteråt kände jag mig elak och drabbades av både skuld och skam, vilket är jobbigt att drabbas av. Jag hade nog inte helt fel i sak. Men jag var onödigt upprörd. Varför vet jag inte riktigt.

Så när jag kom hem tänkte jag döva nerverna med ett glas vin. Ni som följer denna blogg vet att jag sedan något år är försiktig med alkohol. För det har ju orsakat en del krämpor tidigare. Nu slog jag upp ett ett glas som var ett dricksglas och alltså inte ett glas vin utan snarare två. Sedan tänkte jag titta på TV. På ett program där två engelsmän åker runt i England och köper antikviteter, som de sedan säljer på en auktion vid programmets slut. Det kan vara lite kul. För en del av dessa engelsmän är väldigt trevliga och originella på det där engelska sättet. Men när jag tittat färdigt så behövde jag pinka. Det var tvärstopp. Vilket har hänt en gång förut och även då efter att jag druckit vin. Det var ju det som gjorde att jag bestämde mig för att låta bli detta, för ett halvår sedan ungefär. Vilket jag borde fortsatt med. Efter att ha försökt kissa ett tag utan att lyckas, fick jag ta hojen och cykla till akuten på Visby lasarett.

Så där stod jag nu precis som för ett halvår sedan och hade ont i magen och var jävligt kissnödig, utan att kunna kissa. Men då kom en snäll sjuksköterska och hjälpte mig genom att stoppa in ett rör där man i vanliga fall inte vill få ett rör instoppat. Men nu ville man absolut det och det var en närmast orgasmisk lättnad när blåsan tömdes. Sedan vidtog en del andra rätt jobbiga åtgärder, som gjorde att man fick sätta in ett lite grövre rör och ha sig. Men klockan 24:00 ungefär fick jag åka hem, utan kateter. Nu funkar det igen, även om det svider rejält när jag pissar. Men det går väl över.

Jag är rätt tagen efter gårdagskvällens upplevelser. För det var rätt jobbigt. Men jag är också väldigt tacksam för att jag fick hjälp och för att alla var så snälla mot mig på akuten. Inte minst den jättesnälla sjuksköterska som fick stoppa in rör i mig. Jag måste säga att jag är glad över att bo i ett land, där man får så bra vård när det riktigt kör ihop sig och det alldeles gratis. Det är ju egentligen fantastisk. Så man får väl också tacka alla snälla människor som genom att betala skatt bidrar till detta.

Men nu mår jag rätt dåligt. Jag stod naken och såg på mig i spegeln på toaletten och tänkte: ”här står du som en annan gubbe och ser jävligt gammal och trött ut. I 66 år har du levat och det syns ta mig fan på utsidan. Inuti är du dig rätt lik, med din jävla gråtmilda känslighet och löjlighet. Men utanpå börjar det ju gå utför rejält. Hur fan skall det här sluta.” Så tänkte jag där jag stod. Jag och kamrat katten är ensamma i helgen och vi hasar runt i lägenheten och åldras tillsammans. Men han är ju rätt pigg, nöjd och blank i pälsen. Till skillnad från undertecknad som efter gårdagskvällens övningar, är jävligt matt i pälsen och inte alls i toppform.


Peter

 


 


 

Inga kommentarer: