lördag 19 september 2020

Hej vänner!

Jag är i storstan över helgen. Det känns alltid lite konstigt. För jag känner mig både hemma och borta på något vis. Men så är det väl med hela livet på något sätt. Man letar efter en plats med lugn och harmoni, men hittar den aldrig. Livet lägger liksom krokben för en just när man tycker sig stå relativt stabilt. Så är det iallafall för mig. Men det får man lära sig stå ut med, för livet är sådant. Det finns inget som är stabilt och oföränderligt. Plötsligt händer något oväntat som man inte väntat sig. Ibland något kul. Men rätt ofta något tråkigt. ”Allting flyter” som Herakleitos sa för sådär 2400 år sedan. Fast det gjorde han visst inte alls. Men detta citat är i varje fall tillskrivet honom. Kanske sa han att han haft ett jävla flyt och blev felciterad. Kul för Herakleitos i så fall.

Själv har jag har jag sjungit om ”hur du klara sol går upp” ackompanjerad av tramporgel, åkt bil på vänster sida av vägen, sett Evert Taube sjunga på Gröna Lund och Astrid Lindgren knalla över Odenplan. Jag har kysst en del damer, samt varit berusad och då sjungit hellre än bra. Jag har gjort en del bra saker och en del rätt dumma. Men jag har varit rätt snäll och betalt min skatt och följt landets lagar. Ty jag är en moralisk person som anser att man bör göra rätt för sig och sköta sig. För det bör man göra. Även om man har frihet att göra annorlunda. För som Sartre sa är vi dömda till frihet. Fast det vet i fan om jag håller med om. För jag får så jävla dåligt samvete så fort jag gjort minsta lilla avsteg från den smala väg, som man bör hålla sig till. Sartre menade att det var friheten som gav ångest. Men min erfarenhet är att det snarare är skuld och skam, så fort man gjort något man borde gett fan i att göra.

Man bör alltså följa landets lagar. För vi lever i en demokrati och i en sådan bör man följa de av folket stiftade lagarna. Även om man inte gillar dem. Vidare bör man följa de tio bud som gud gav Moses på Sinai berg. Dessa bud lyder ju:

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. 

Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn. 

Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Visa aktning för din far och din mor.

Du skall inte dräpa.

Du skall inte begå äktenskapsbrott.  

Du skall inte stjäla.

Du skall inte vittna falskt mot din nästa.  

Du skall inte ha begär till din nästas hus.

Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Låter klokt alltihop. Det sista budet är kanske lite svårtolkat och inte helt aktuellt. För vi har som tur är inte slavar. Men om man byter ut oxe mot Tesla och åsna mot Jaguar, så förstår man vad det handlar om. Men tjejer får tydligen hysa begär till sin nästas man, vilket är lite orättvist. Fast det är klart att man får förstå, om mannen ifråga är jag. Då är det liksom oundvikligt. ”To know him is to love him”, brukar man ju säga om mig. Om man pratar engelska. I varje fall borde man säga så.

Just nu läser jag varje dag om folk som inte följer dessa guds bud. Nu tror jag inte det finns vare sig himmel eller helvete. Men om det finns så är det för närvarande ett helt gäng som man hoppas hamnar på ett jävligt varmt ställe till slut. Dante placerar ju våldsverkare i den sjunde kretsen, där de kokas i blod och då har de ändå rena semestern, jämfört bedragarna i den åttonde. Så kan det gå om man inte sköter sig.

Som ni vet är jag en stor beundrare av Marx. Han sa ju vid ett tillfälle "Jag håller hårt på mina principer och om dom inte passar er så har jag andra." Men där skojar nog Groucho lite. För han var en hårt arbetande man som minsann gjorde rätt för sig, han också. Dessutom sjöng och dansade han när han var nykter, så på det sättet var han bättre än jag är. Kolla här: https://youtu.be/n4zRe_wvJw8

Peter

 


 










 

1 kommentar:

Inger sa...

Jahaaaaa... Groucho, jag trodde först att du menade Karl. :)