tisdag 4 augusti 2020

Hej vänner!

Egentligen skulle det visst varit pride-vecka den här veckan. Själv har jag bara sett pride-tåget gå genom  Stockholm vid några tillfällen. Men det var rätt kul. Jag tycker överhuvudtaget att det är rätt kul med denna veckas hyllning av kärleken. För som ni vet står det i bibeln att den är störst av allt. I denna tid när jag ofta är deppig över allt otäckt och ledsamt som händer, är jag trots allt glad över att det verkar som de fördomar och elakheter som tidigare drabbade homosexuella medmänniskor minskat. Det tycker jag är bland det bästa som hänt under min livstid. Jag blir på något sätt glad varje gång jag ser att två killar eller tjejer gift sig med varandra. När jag var ung fanns  ju sådana giftemål inte ens på kartan. När heterosexuella par gifter sig tycker jag inte det är så jävla viktigt. Men när två killar eller tjejer gifter sig blir jag fortfarande lite rörd. För jag levde, för inte så länge sedan, i en tid när sådan kärlek var farlig att visa och en psykiatrisk diagnos. Så i den nuvarande onda tiden är jag glad att detta är över och glad över all kärlek.

Få saker har gjort mig så ledsen och förbannad som när homosexuella medmänniskor förföljts och trakasserats på grund av sin sexuella läggning. Ibland har jag tänkt att man borde bli bög av ren solidaritet. Men jag är faktiskt jävligt heterosexuell. Hur söt jag än tycker konstnären Lars Lerin från Värmland är, så är mitt intresse för att se denna konstnär naken lika med noll.  Vad gäller att se nakna kvinnor, är min inställning helt annorlunda. Det är lite tråkigt. Men så är det. Vad gäller det sexuella är jag jävligt ensidig och uppvisar en stor brist på flexibilitet. Det är damer som gäller utan undantag.

För mig får folk göra vad fan de vill så länge det inte skadar någon annan eller sig själva. Och om två killar eller tjejer vill kramas som Bamse och Brummelisa, så blir jag bara glad. Men skulle någon lägga sig i Marias och mitt kramande skulle jag bli jävligt förbannad. För det har faktiskt ingen med att göra. Så slutar vi denna predikan med följande bibelord:

”Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken.”


Peter


Inga kommentarer: