fredag 24 juli 2020

Min vän,
Vad tycker du om
den senaste tidens
utveckling?

Jag har just fått
veta att jag är
dödlig.

Inte blev jag direkt förvånad
även om det var oväntat.

Jag hade hört rykten om detta tidigare,
och som barn grät jag,

när jag förstod.

Sedan glömde jag bort
alltihop. I flera år glömde jag
bort alltihop.

Men vad tycker du
om den senaste tidens
utveckling?

Hur ser du på begreppet
sorg? Månader av grå
tystnad. Färglös grå
tystnad.

Eller som när du
i skogen finner
ett hus där taket
fallit in och rallarros
blommar i salen.

Här skrattade någon
en gång och sjöng
om kärlek. En klocka tickade
tid. I korsstygn stod: Frukta
Gud och Bed.

Nu blommar rallarros
i salen och en orm
ligger på trappstenen.

Moln drar över skogen
och du minns att
detta är din tid.

Din korta tid i världen.

Inga kommentarer: