söndag 12 juli 2020

Hej vänner!

Ibland har jag fått för mig att dumheten har ökat i världen. Men det har den nog inte. Den bara irriterar mig mer. Men ofta låter jag det bara passera hur dumt det än är. ”Men är du så jävla smart själv då”, kanske ni tänker. Just för att inte verka överlägsen och mallig, brukar jag oftast inte ge mig in i diskussioner om ditten och datten. Men också för det ofta är rätt meningslöst. Det finns till exempel folk som tror bokstavligt på bibelns skapelseberättelse och menar att den är lika sann som evolutionsteorin. Det är ju få i Sverige som tror så. Men i USA är det tydligen halva befolkningen som har den uppfattningen. Man kan ju då få lust att tala dessa människor till rätta. Men det är ju en rätt meningslös sysselsättning. Den typen av människor skaffar ju bara kunskap från likasinnade och det spelar ingen roll vilka argument, de som har en annan uppfattning, kommer med. De är liksom meningslöst att diskutera med dem.

Det är ju likadant med de som ifrågasätter koldioxiden betydelse för klimatförändringarna om vilket det råder enighet hos alla seriösa klimatforskare. Likaså att orsaken till detta beror på mänskliga utsläpp från industrier och transportmedel. Istället för vetenskapligt stöd för sin uppfattning kommer en del med någon sorts knepiga konspirationsteorier, om att de som inte håller med om det, som den överväldigande vetenskapen kommit fram till, tystas och hindras framföra sina åsikter. De få inte presentera sina ”obekväma sanningar” och förföljs och ges inte utrymme att berätta hur det ”egentligen är”.  Varför de tror att de inte får berätta om den glada nyheten att alla andra har fel och vi kan fortsätta sprida koldioxid utan oro, begriper jag inte. Inte heller varför de som har den uppfattningen, alltid skall redogöra för den på medier långt ut på den politiska högerkanten. Jag hörde en gubbe som menade att hela klimatdebatten var orsakad av den rika familjen Rockefeller och Engelska kungahuset, som ett sätt att nå världsherravälde. Låter ju jävligt troligt och det förefaller meningslöst att diskutera med den, som sitter inne med sådana oväntade kunskaper. För vad man än säger kommer en sådan person inte ändra uppfattning. Som den snälle Nalle Puh sa en gång:

 "Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Men en del verkar kört in ett helt paket fetvadd i bägge öronen och mitt tålamod räcker inte till att stå ut med detta.

Det är ju inte helt ofarligt att sådant icke vetenskapligt och dumt sprids runt bland de troende. För jag tänker på ”Simon den vises protokoll”. Det var ju ett påhitt om att världens alla judar hade planer på att ta över världen och förslava resten av mänskligheten. Trots att det var lätt att avslöja hela detta påhitt, som en anti-semitisk förfalskning, så fortsatte folk att tro på att det var sant. Inte minst i Nazi-Tyskland ansågs det vara ett bevis på judarnas onda avsikter. I arabvärlden finns det visst skolböcker som än idag berättar att denna förfalskning och lögn är alldeles sann.

Riktigt otäckt är det ju också att det finns de som förnekar förintelsen. Orsaken till det, är naturligtvis att om det är sant, skulle ingen normalt funtad människa ens överväga att bli Nazist. Nu är förintelsen, hemskt nog, en mycket väl belagd och sann händelse. Så ingen normalt funtad människa behöver överväga att bli Nazist. Vilket en sådan knappast heller gör.

Som ni som följer min blogg söker jag rätt ofta tröst i bibeln, trots att jag inte är troende. Jag vet faktiskt inte varför jag gör så och varför jag gillar att hitta fina bibelord. Men det är på något sätt så fascinerande att läsa saker som skrev av någon, som levde för mer än 2000 år sedan och som fortfarande känns aktuellt och levande. Så jag avslutar detta långa och rätt tråkiga inlägg med Ordspråksboken 21:16:

”Den människa som far vilse
ifrån förståndets väg,
hon hamnar i skuggornas krets.

Vilket är ett otäckt ställe att hamna på. Akta er för fan.

Peter




Inga kommentarer: