torsdag 25 juni 2020

Hej vänner!

Klockan är 04:18 och jag är vaken sedan någon timme. Det skall visst bli en varm dag idag. Men inte outhärdligt varm. Men om någon dag skall det visst bli uppåt 30 grader, vilket jag tycker är en tråkig historia. För jag tycker inte om den typen av värme. Mellan 15 till 20 grader är lagom. Men över detta rår man inte. Det är bara att acceptera sommarens värmeböljor, även om de är obehagliga och vara glad att dessa, för de mesta, går över efter några dagar. Då förskjuts ju oftast ett trevligt lågtryck från Brittiska öarna hit och det blir mer normala temperaturer och lite ostadigt. Då blir jag lite glad och nöjd. Kanske beror min bristande förmåga att uppskatta värme på grund av ärftliga faktorer. Som ni vet har den duktiga forskaren Svante Päärbo visat att vi alla bär på gener från neandertalare. Dessa bodde ju i Europa när det var istid här och rätt kallt året runt i övriga delar av kontinenten. De flesta har visst bara några procent neandertalar- gener i sitt DNA. Men jag har fått för mig att jag har betydligt med än så och därför inte tål värme så bra. Jag är nog mest neandertalare och bara lite modern människa rent genetiskt.

Jag är förresten rätt ledsen. För jag läste i tidningen att några ruttna rötägg hade klottrat på några raukar. De hade visst skrivit så kallade ”tags” överallt på dessa fina stenar. ”Tags” är väl någon sort initialer som sådana där tråkiga typer klottrar ner med. Sådan där meningslös förstörelse gör mig ledsen. Förr orkade jag bli arg och hitta på mer eller mindre barbariska straff, för folk som förstör det som är fint och vackert. Men numera blir jag bara ledsen när jag läser om sådant och känner mig uppgiven. I Hamlet säger ju Marcellus: ”Nånting är ruttet i Danmark”. Men då får man lust att säga: ”Då skulle du se hur det är i Sverige, för där är det ta mig fan ändå ruttnare. För där får inte ens Gotlands raukar vara ifred från vandaler!”

Jag läste förresten att Malala Yousafzai tagit examen från universitetet i Oxford, där hon studerade. För åtta år sedan blev hon ju skjuten i huvudet av en taliban för att hon bloggat och kämpat för flickors rätt till utbildning. Något som talibanerna inte kunde acceptera. Malala var när hon sköts 15 år. Tack vare att hon fick komma till England och bli opererad där överlevde hon. Som ni minns fick hon när hon var 17 år Nobels fredspris 2014, för sin kamp för flickors rätt till utbildning. En kamp som hon fortsatte när hon var återställd från attentatet.

Jag såg på Facebook att Greta Thunberg fyller 17 år idag. Det stod om det och under fanns en massa gratulationer. Men också massor av hatiska, elaka, nedsättande tillmälen och försök att förminska henne. Vad är de för människor som skriver sådant, om en 17-årig tjej som fyller år. Även om man inte håller med henne och tycker hon har fel så borde man ju om man har någon form av uppfostran, avhålla sig från sådant. Men som jag skrev för några dagar sedan, finns det uppenbarligen människor som bara inte står ut med att det finns unga begåvade kvinnor. Någon sorts jävla folkhems-talibaner som även de vill tysta de unga kvinnor, som säger saker de inte vill höra och som i brist på argument uppför sig illa och elakt. Nu är väl den typen av människor inte så många även om de lyckas fylla sociala medier med sina korkade kommentarer. Men som sagt Malala Yousafzai har tagit examen i Oxford och Greta Thunberg lämnade grundskolan med högsta betyg i alla ämnen utom ett. Smarta tjejer som är värda att lyssna på minsann. Till skillnad från de otäcka små troll som ägnar sitt liv åt att skriva elakheter på internet.

Men det finns en del att vara glad över trots allt. Jag har börjat cykla igen och det har gått bra. Knät gör inte ont på samma sätt som tidigare och om jag förstått rätt skall man använda sina knän även om är lite stela, åldrade och ömma ibland. Det blir i varje fall inte sämre av att cykla utan tvärtom verkar det som. Så nu sticker jag ut en sväng!

Peter





Inga kommentarer: