måndag 30 mars 2020

Hej vänner!

Det har tydligen utbrutit en debatt här på Gotland. Detta då sjukvården och regionen vädjat till folk som planerade åka hit i påsk att stanna hemma. Vilket gjort en del av de som nu inte känner sig välkomna sura. Som om det är för att jävlas, man bett dem stanna hemma och inte åka hit. Fast man tycker de skulle begripa att de inte alls handlar om det. Men de beror nog på att de inte läst sin bibel. Ty i denna står tydligt:

Och det hände sig vid den tiden att från Folkhälsomyndigheten utgick ett påbud att hela världen skulle hålla sig hemma. Då Josef var från Nasaret i Judeen, gav han fan i att åka till Betlehem i Galiléen. Vilket var klokt gjort.” Dessa kloka gudsord bör vi alltså följa och tacka för.

Det finns nästan alltid någon sorts misstänksamhet mot folk från huvudstaden i alla länder. I England är det folk från London som är lite malliga. I Frankrike är det folk från Paris. På Island är det i Reykjavik, mallpropparna bor. Här på Gotland finns det de som har fördomar mot Stockholmare. Fast folk från huvudstaden har ju också fördomar mot folk som inte bor där. Som tror att de generellt är inskränkta typer som följer Jantelagen till punkt och pricka. Så när man av helt andra skäl förstår att man inte är så välkommen så verkar en del reagera med reptilhjärnan och bli misstänksamma och sura.

Själv tycker jag att det är lite tråkigt att det inte kommer några kryssningsbåtar i vår. Det är lite kul när folk från Italien, Japan, USA och andra länder går runt här efter en guide med en flagga över huvudet. Man hör hur de blir imponerade över hur fint det är här. Kanske inte så mycket Italienarna som har det rätt fint på hemmaplan. Men amerikanerna verkar imponerade över att det finns en stad som byggdes, innan de ens var upptäckta. Som dessutom är vacker med alla sina fina hus. I vilka det bor människor året runt än så länge. Då blir jag lite glad och mallig över att jag bor så fint.

Men nu håller alla hyreshusen i Visby innerstad på att göras om till någon sorts lägenhetshotell och många små fina hus bebos bara på sommaren. Till slut kommer väl hela staden förvandlas till någon sorts Sommarland, ungefär som det där Bert Karlsson byggt i Skara. Det blir en sorts kuliss som visar hur folk levde en gång. I september stängs hela staden ner och det blir tyst och dött, som på ett nöjesfält om vintern.

Jag har tråkigt i min självvalda isolering. Egentligen är det väl ingen större skillnad från hur jag levde innan detta jävla virus ställde till det. Men jag saknar de där timmarna av jobb som jag hade tidigare. När jag jobbade heltid var jag ibland less på alltihop och längtade efter att vara ledig så mycket som möjligt. Men nu hade jag minskat arbetsinsatsen med säkert 80 % och det kändes lagom. Jag förstår inte varför jag arbetade så hårt när jag var anställd. Det hade jag ju faktiskt inte behövt och ingen har tackat mig för det efteråt. Kanske ville jag visa mig duktig eller så drogs jag med i den allmänna stressen. Dessutom var jag ju värdelös på att säga ”nej” och göra chefer och andra besvikna. Men nu saknar jag de timmar jobb jag hade tidigare. Det är då själva fan att det aldrig kan vara lagom.

Jag läste att min favoritkrog i Reykjavik, som jag hållit lite kontakt med på Facebook har fått stänga på grund av virushelvetet. Men de öppnar väl när det här är över. Då tycker jag vi åker till Reykjavik och går på restaurang Resto och käkar något gott. I avvaktan på detta kan man köpa hämtmat på sin kvarterskrog här hemma.

Utanför mitt fönster vräker snön ner och det är rätt kallt. Jag får väl ändå ge mig ut på en promenad. Något jag gör varje dag. Nedan lite bilder från den jag gick i lördags då vädret var bättre.

Peter











Inga kommentarer: