lördag 28 mars 2020

Hej vänner!

Klockan är 04:03 och jag kan inte sova. Jag låg och funderade på vad statsministern har sagt de sista dagarna. Han har ju pratat en del om att göra sin plikt. Ni som läser denna blogg kommer kanske ihåg att jag för en tid sedan började skriva om fina ord som inte används så ofta längre. ”Plikt” är ju ett ord som man knappt hört på flera år. Men nu använde statsministern det vid flera tillfällen. Vilket var bra gjort.

Jag kollade i Wikipedia och där stod ”Plikt är ett etiskt och juridiskt begrepp som betecknar en skyldighet att utföra, eller låta bli att utföra, en viss handling.” Det stämmer ju precis med vad jag trodde det var. Men det är ju ofta fint att göra sin plikt. För då är man plikttrogen. Däremot har jag aldrig hört någon säga, att man kan vara pliktotrogen. Men det kan man och det är dåligt.

Själv har jag ju gjort min värnplikt i 12 månader. I samband därmed lovade jag försvara kungen och fosterlandet. Så det är min plikt att göra, även om jag antagligen är rätt dålig på denna uppgift. Men har man lovat, så har man.

Men att göra sin plikt betyder ju egentligen att man gör sitt allra bästa. Man gör så gott man kan i den uppgift som man har tilldelats. Det betyder inte att man inte får begå misstag eller göra fel. Men att man lägger manken till att fullgöra de uppgifter som man ålagts, efter bästa förmåga. För då är man plikttrogen och det är fint att vara. Jag tycker förresten att Stefan Löfven verkar vara en plikttrogen kille som i denna svåra tid verkar göra sitt allra bästa. Det tycker jag de flesta verkar göra förresten. Själv gör jag min plikt genom att försöka undvika träffa på det jävla viruset, efter bästa förmåga. Det är rätt tråkigt. Men min plikt att göra. För annars riskerar jag belasta vården, som redan nu har det jävligt tungt.

Lord Nelson signalerade inför slaget vid Trafalgar 1805: "England expects that every man will do his duty". Det tycker jag att man skall förvänta sig av svenska folket också. Att de följer de rekommendationer som myndigheterna ger och gör sin plikt. Tvättar händerna jävligt noga, inte hälsar på folk som är äldre och ge fan i att resa i onödan. Det kan ju inte vara så svårt att göra eller låta bli att göra. Det är folks förbannade plikt.

Men plikt är också att göra det som är rätt. Man har ingen skyldighet att göra det som är moraliskt fel. Då skall man vägra. Men annars skall man göra sin plikt. Så det så!

Dags för morgonkaffe, en macka och ge katten käk.

Peter


Inga kommentarer: