fredag 14 februari 2020

Hej vänner!

Idag är det alla hjärtans dag. Det är alltså på denna dag man firar kärleken. Den kan man fira på olika sätt. Man kan till exempel skicka ett brev med ett hjärta på till någon man älskar. Just denna dag kan man också skicka ett hjärta till någon man tycker om, även om man tycker den relation man har är alldeles lagom ur relationssynpunkt. Själv älskar jag ju många människor lite lagom. Till exempel de flesta av mina före detta arbetskamrater är jag rätt förtjust i. Dem skulle jag gärna skicka ett hjärta till, för att tala om att jag gillar dem. För de tycker jag de skall ha som varit snälla mot mig. Jag har faktiskt nästan bara träffat snälla människor, som jag tycker förtjänar ett hjärta på alla hjärtans dag.

Maria skall naturligtvis få ett jättestort rött hjärta. Det förtjänar hon verkligen som stått ut med mig. Sedan älskar jag mina döttrar, på ett sätt som ibland gör nästan ont i mig. Som jag liksom önskar att jag hade ord som kunde beskriva denna oerhörda kärlek och kunde visa den ännu mer än vad som är möjligt. Så älskar jag mina barnbarn som borde flytta till Gotland, så jag kunde hälsa på dem varje dag. Jag älskar förresten min katt också. Även om han numera ibland är lite jobbig och vill bli klappad hela tiden.

Som det står i Korinthierbrevet: ” Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal. Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet.”

Så det är tur att man kan känna kärlek. Även om det ibland kan vara lite besvärligt. Man vill ju inte gå omkring och bli passionerad i onödan till exempel. För då blir man ju dum i huvudet och det är onödigt att bli. Kan sluta olyckligt.

Förresten var min far född på Alla hjärtans dag. Idag skulle han fyllt 111 år om han levt. När jag tänker på det känner jag mig plötsligt rätt gammal. Fast just denna av kärlek präglade dag, tänker jag på hur alla åldrar samtidigt finns i mig. Kanske också lite på de flickor och kvinnor jag älskat och som älskat mig. De är ju inte så många. Men de har var jag förstått ovanligt god smak. För jag är faktiskt rätt snäll och även om jag är långt ifrån perfekt, så är jag värd att älska. Till exempel en ljus kväll i maj, när koltrasten sjunger utanför det öppna fönstret och världen för en stund stannar upp.

Trevlig helg

Peter




Inga kommentarer: