tisdag 12 november 2019

Hej vänner

Det händer ju mest hemska saker när man läser nyheterna. Det känns som det bara blir värre och värre. Det sista är väl den unge mannen i Malmö som blev skjuten och dödad. Jag tycker det känns som jag numera börjar varje inlägg med att vara upprörd över rån, mord och sprängningar. Det verkar inte finnas något slut på detta elände och jag känner mig ledsen över att det blivit på det här sättet.

Men ibland läser man saker som känns lite intressanta. Idag läste jag om en en tjej i Hudiksvall som heter Nina. Den här Nina är lokalpolitiker i Hudiksvall. Eller rättare sagt var. För hon fick inte vara det längre när hon av någon anledning kärat ner sig i en kille som heter Johnny och som är en rätt framgångsrik sverigedemokrat, om jag förstod det hela rätt. De var bild på bägge två i tidningen. De såg trevliga ut. Men Johnny såg lite ut som en plugghäst med lite konstig frisyr. Nina var faktiskt jättesnygg på bilden och jag förstår att Johnny föll som en sten för denna socialdemokrat och måste varit jättelycklig när hans känslor var besvarade. Det här var inga ungdomar. Utan Nina var en vuxen kvinna på 45 år och även om Johnny i mina 65:åriga ögon såg lite barnslig ut, så var han nog i samma ålder. Men Nina och Johnny älskar alltså varandra. Hur de upptäckte det, framgår inte av artikeln. Politiskt tyckte de väldigt olika fortfarande. Kanske grälar de om detta ibland och är lite sura när de går och lägger sig på kvällen. Men försoningssex är inte det sämsta. Så de var säkert sams när de somnade. Det hoppas jag iallafall. För jag tycker om att läsa om människor som blir förälskade. Jag undrar om en sverigedemokrat skulle kunna förälska sig i en sådan som mig? En desperat med synfel kanske.


 Men Nina och Johnny i Hudiksvall älskar varandra. Fast de inte får för socialdemokraterna i samma stad.

För när denna mesallians upptäcktes fick Nina inte längre vara ordförande för kultur- och fritidsnämnden i Hudiksvalls kommun. För det får inte socialdemokratiska lokalpolitiker vara om de blir kära i en Johnny, som är sverigedemokrat. Då får man välja mellan politiken och kärleken. Vilket inte är så lätt. Men redan i bibeln står det att ”störst av allt är kärleken”. Jämför med den är att vara ordförande i kultur- och fritidsnämnden bara blaha, blaha.

Jag undrar om socialdemokratiska lokalpolitiker får förälska sig i moderata politiker. Numera har ju även de närmats sig sverigedemokraterna en hel del. För att inte tala om kristdemokraterna. Får socialdemokratiska politiker bli kära i pingstvänner? Eller ska de hålla sig till sin sort? I Hudiksvall är det iallafall säkrats att ha med sig partiboken om skall gå på krogen och försöka träffa någon av motsatt kön. Om man därefter bjuder hem denne på te, så är det säkrast att be om att få denna bok uppvisad för sig. Det blir liksom en del av säker sex. Tänk att vakna morgonen därpå och förstå att man haft ihop det med sverigedemokrat. Det måste vara tufft. Då väntar uteslutning och offentlig förnedring. För det är väl det yttersta tecknet på att inte kunna hålla på sig och ge efter för sina låga lustar. Då sammanträder hela arbetarkommunens gubbar och damer och fördömer ens synd och svek. I arbetarrörelsen ser man lika strängt på sådant som katolska kyrkan ser på  preventivmedel.


Sålunda är kärleken blind och en gåta. Plötsligt ser man på någon och blir lite konstig huvudet. För förälskelse är ju en galenskap. Man tappar ju både huvudet och omdömet för en tid. Allt annat blir liksom mindre viktigt och man blir liksom lite dum i hela huvudet. Man ringer och kommer överens om att strunta i jobbet och träffas. Fast man i vanliga fall är en ordentlig och plikttrogen person. Man ser ingen av den andres svagheter, utan tycker att hon är perfekt. Även om det är en sverigedemokrat med lite fånig frisyr. Eller en socialdemokratisk ordförande i Kultur- och fritidsnämnden. Så jag tänker vara glad över att Nina och Johnny älskar varandra och får väl hoppas att Johnny en dag kommer på att Nina, trots allt har lite rätt ibland.

Peter

Inga kommentarer: