onsdag 9 oktober 2019

Hej vänner!

Jag läste om att en gubbe som heter James Peebles var en av de tre som i år skulle få nobelpriset i fysik. Den här James hade räkna ut att bara fem procent av universums innehåll består av vanlig materia som stjärnor, planeter, skogar, svampar, blommor, katter, människor och alla djur består av. Sedan består 26 procent av mörk materia som ingen vet vad det är för något och 69 procent av mörk energi som inte heller någon har en aning om vad det är. Han har alltså räknat ut att det mesta i universum är sådant som vi inte har en aning om vad det är för något. Vi vet bara att det finns.

Det är ju rätt gåtfullt att tänka på. Vi lever i ett universum som mest består av något som vi inte vet vad det är. Inte den mest välutbildade professor i astronomi vet vad som döljer sig i den mörka materien och den mörka energin. Vi famlar runt i mörkret och är nöjda av vi åtminstone ser några procent lysas upp, av allt som tydligen finns. Jag vet inte vad man skall tänka om det egentligen. ”Välkommen till universum vänner. Här består det mesta av ett jävla mörker.” Det låter ju rätt trist. Även om det tydligen är alldeles sant.

När jag tänker på mörker så kom jag att tänka på något som står i bibeln. Där står:

Tog jag morgonrodnadens vingar,
gick jag till vila ytterst i havet,
skulle du nå mig även där
och gripa mig med din hand.
Om jag säger: Mörker må täcka mig,
ljuset omkring mig bli natt,
så är inte mörkret mörkt för dig,
natten är ljus som dagen,
själva mörkret är ljus.

Men om jag fick ta morgonrodnadens vingar och fick gå till vila ytterst i havet skulle jag vara helt nöjd med det. Morgonrodnadens vingar vet jag inte riktigt hur jag skall få tag i. Men att få vila ytterst i havet låter fint. Fick jag det skulle jag strunta i om ljuset blev natt. Jag skulle väl ligga där och se på stjärnorna och lyssna på vågorna. Mörkret skulle täcka mig och jag skulle se Karlavagnen och Polstjärnan. Så har jag legat förut några gånger i sovsäcken och sett mot oändligheten. Fast inte heller jag har sett mörk materia eller mörk energi. Men hemma i sängen har jag ibland legat i mörkret, när någon gripit min hand och frågat om jag somnat. Vilket varit trevligt att säga att jag inte gjort. Kanske är det liksom droppar av mörk energi som råkat falla just där, just då, på just denna säng i universum. Vem vet.

God natt

Peter



Inga kommentarer: