tisdag 1 oktober 2019

Hej vänner!

Jag har blivit en konservativ gubbe. Nu läste jag en debattartikel i Expressen där två välkammade moderata slynglar i kavaj och vit skjorta tyckte att public service borde läggas ner. Alltså SVT, Sveriges radio och Kunskapskanalen. De tyckte att de kunde möjligtvis få sända det som är tråkigt och ”smalt”. Själv är jag av motsatt uppfattning. Förbjud all reklamfinansierad TV som mest sänder skitprogram och där man, om det är något man vill se, hela tiden störs av reklam från gangsterföretag. Företag som vill lura folk att spela bort sina pengar. Värst är det när en dum älg som talar norrländska kommer fram, för att luras. Det är ett otäckt djur som får en att önska att man hade en laddad älgstudsare i beredskap. Min uppfattning är att de räcker med en kanal eller möjligtvis två utan reklamavbrott. Resten kan läggas ner. Men skulle man försöka lägga ner Sveriges Radio, så skulle jag istället ta fram hagelbössan. Tömma två patroner på hagel och fylla på med grovsalt. Sedan skulle det vara jakttid på unga välkammade moderata herrar i vit skjorta och slips. För P1 och P2 skulle de bara våga röra så länge jag lever.

Jag är alltså sur och konservativ. Vilket jag lovat mig själv att inte bli. Men man lovar så mycket dumt. En annan sak som borde återinföras är ören. Man kunde göra om så att tio kronor kallas en krona och är silverfärgat och fint mynt. Femkronan kan istället bli en peng som heter 50 öre och är silverfärgad och hälften så stor. Sedan kan man, enligt den principen, införa ören på nytt. Varför då kanske någon undrar? Svaret på denna onödiga fråga är: För att jag vill det. Dessutom har jag nu sedan de nya pengarna infördes för några år sedan, svårt att utan glasögon skillnad på enkronor, tvåkronor och femkronor. Det gör att jag i stort sätt slutat använda mynt och istället betalar allt med kort. Till och med om jag bara skall köpa en chokladkaka. Vilket också är svårt, då de luriga krämarna ofta tvingar en köpa en förpackning med två chokladgodis. Fast man bara ville köpa en.

Datorer tycker jag är bra. Men datorspel och filmer på datorn borde förbjudas. Skapar bara dumma ungar med fyrkantiga ögon, som inte läser böcker. Helt onödigt och sänker nationens samlade intelligenskvot till fiskmåsnivå.

Dessutom kan man öppna postkontor igen samt införa apoteksmonopol. Telefon kan man få via Televerket om man väntar några veckor och ber snällt. Sedan kommer jag känna mig hemma och bli nöjd.

Peter (leg gubbe)


Inga kommentarer: