lördag 19 oktober 2019

Hej vänner!

Jag är ensam med kamrat Katten i helgen. Han sover förresten. Katter sover mycket. Klart mer än vad vi människor gör. Antagligen för att deras nervsystem behöver mer vila än vårt. Fast jag har också varit väldigt trött den sista tiden och har haft svårt att komma igång med något. Idag har jag iallafall städat. Det är motigt att påbörja denna aktivitet. Men när man väl börjat är det faktiskt rätt kul. Jag småstädar liksom inte, utan när det sker gör jag det ordentligt. Flyttar sängar och ställer ut allt som står i vägen. Sedan dammsuger jag och våttorkar och har mig. Jag är kanske inte världens flitigaste städare, men väldigt noggrann när det sker.

Jag har ju, som ni vet, bestämt mig för att inte skriva om politik i denna blogg. I varje fall inte om annat än hur oerhört korkade presidenter det finns i världen. Men jag kände att jag började bli tjatig när jag i varje inlägg skrev något om den obehagliga, debila och narcissistiska pajas som är USA:s president. Hans sista påhitt är att han raljerar över det lidande som drabbat de som flyr och jämfört krig med ett slagsmål på en skolgård. Jag undrar vad som kommer hända till slut. Han har ju också bett en främmande makts politiker att söka hitta något graverande om sina politiska motståndare, som han kunde använda i kommande val. Men nu orkar jag inte skriva om idioten mer. Bara påminna om det som Jesus sa: ”Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar.” Det är minsann något man bör tänka på i denna tid.

Idag läste jag att Moderata Samlingspartiet vill att det skall börja säljas öl och vin i vanliga mataffärer. Som om det inte finns tillräckliga svårigheter i landet. Verkar en ovanligt onödig idé. Det finns ju en utomordentlig bra butik för detta och att en del får beställa till ett ombud funkar väl utmärkt. Det är dessutom inget fel att alkohol är rätt dyrt och att det är ålderskontroll i den affären. Dessutom är det en affär med ett utbud och en kvalitét som inte jag sett någon annanstans. Jag som dessutom genom mitt yrke fått se rätt mycket av alkoholens baksida, är rädd att det moderata förslaget kommer öka på det elände som redan är.

Jag röstar på flera monopol. Apoteket, Televerket, Postkontoren samt Bilprovningen, utan massa sliskig kundvänlighet funkade utmärkt. De hade redan från början en sund inställning till de som kom och gnällde. Ingen jävel från Televerket ringde upp och kallade en vid förnamn. Man fick själv ödmjuka sig och ringa och be om att få hyra en telefon. På posten fick man stå i kö och vänta på sin tur. På Bilprovningen tog de fram den lilla vassa hammaren och bankade och slog på avgasröret så man fick körförbud på grund av alla hål som uppstod. Man fick återkomma någon vecka senare och visa att man bytt avgassystem. Då, på den tiden det var ordning i landet och det fanns ett ordentligt TV-monopol, utan reklam. När Anita och Televinken lärde barnen förståndiga saker och Hylands Hörna var det mest spännande man kunde få se en lördagskväll i oktober. Nu föreslår alltså Moderata samlingspartiet att även Systembolaget skall utsättas för konkurrens från vanliga sillstrypare.  Jävla dumheter.

Jag säger som riksdagsmannen Leonard Fredrik Rääf (1786 - 1872) som tidigt insåg vart det barkade när man började modernisera landet med tågtrafik och andra nymodigheter. ”Samhällets lycka består i att äga medborgare, vilkas själs- och kroppsförmögenheter uppnått den bästa möjliga styrka. Ångkraften försvagar dem bägge. Järnvägarna verka, liksom maskiner, mycket ont och dödar allmänhetens omdömesförmåga, kraft och välstånd. Måtte Sverige så sent som möjligt bliva delaktigt av ett sådant framåtskridande.”

Nu kanske jag överdriver lite. Men ge fan i Systembolaget och låt detta fina företag finnas kvar utan onödig konkurrens. Den som försöker lägga ner bolaget är kommer jag betrakta som en samhällsfiende och behandla därefter. Måtte Sverige så sent som möjligt bliva delaktigt av ett sådant framåtskridande.


Peter

Inga kommentarer: