måndag 21 oktober 2019

Hej igen vänner!

Jag började ju skriva om fina ord för ett tag sedan. Men sedan kom det en hel det tankar kring den intressanta prostatakörteln och störde mina planer att skriva om fina ord. Jag hade faktiskt rätt dålig koll på vad denna körtel egentligen var bra för innan den liksom gjorde sin existens påmind. Att den hade något med sädesväskan att göra visste jag, men inte så mycket mer. Men nu har jag minsann läst på och kollat vad denna körtel är bra för, mer än att kladda ner. Den sänker nämligen ph-värdet i slidan så att det där blir mindre surt vilket gör att det små simmare som levereras samtidigt, trivs bättre och får det lättare att simma. Istället för att hamna i en sur och ogästvänlig miljö levereras de i en vätska, som är som att bada i en varm sommarsjö om natten. Vilket gör att de blir glada och viftar på svansen.

Men åter till fina ord. Jag tänker på det fina ordet dygd. Det är väl motsatsen till synd. Det finns ju sju dödssynder som man bör låta bli att begå. Men det finns minsann sju dygder som liksom är dessa synders motsats. Dessa fina dygder är: ödmjukhet, generositet, kyskhet, medmänsklighet, måttfullhet, tålamod och flit. Jag tycker att de är utmärkta dygder allihop. Kyskhet låter ju lite sexualfientligt men jag tror man kan tolka det som att man inte bör knulla runt hur som helst. Speciellt inte om man har en partner som skulle bli ledsen om man uppför sig på det sättet. Själv måste jag väl erkänna att jag har vissa problem med dygderna tålamod och flit. Men jag skall försöka bättra mig på dessa punkter. Vad gäller måttfullhet har jag ju redan blivit en bättre människa. Jag har i stort sätt slutat dricka öl och även blivit väldigt måttfull vad gäller andra alkoholhaltiga drycker sedan några månader. För som en del av er vet drabbades jag då av ett anfall av gikt som gick utanpå det mesta, vad gäller att göra ont. Så av ren rädsla av att drabbas av något liknande igen har jag blivit en stjärna på måttfullhet. Inte på grund av förstånd utan av ren rädsla för smärta, har jag blivit dygdigare än på länge.

God natt och sov gott

Peter


Inga kommentarer: