fredag 26 juli 2019

Hej vänner!

Jag sitter här och tänker på baron Charles-Louis de Secondat Montesquieu. Det var ju han som kom på att samhället borde organiseras så att man separerade dömande, lagstiftande  och verkställande makt från varandra. Det är ju till exempel det tänkande som ligger bakom USA:s konstitution. Men alla demokratier brukar vara starkt påverkade av detta. Politikerna skall exempelvis inte få lägga sig i den dömande maktens arbete, då detta skulle kunna leda till att denna inte blir oberoende och exempelvis utnyttjas för att komma åt politiska motståndare. Den lagstiftande makten skall göra så att den verkställande hindras att bryta mot den samhällsordning som lagarna medför.

Ovanstående begriper de flesta som har visst förstånd och utbildning. Ni som länge följt min blogg vet att jag redan innan han blev vald hade ett gott öga till USA:s nuvarande president. Jag tror jag kallade honom bortskämd ouppfostrad fjant och obehaglig narcissist och sådant.  Jag var alltså rätt återhållsam i det jag skrev om mannen ifråga. Jag ville liksom inte ta i mer än vad som behövdes. Men trots mina synpunkter valde en massa amerikaner denne man till att leda sitt land. Vilket jag tycker är skrämmande. Dessutom är han nu mer populär än någonsin efter att ha hetsat mot några damer i kongressen som kritiserat honom. Nu har han tydligen försökt påverka Sveriges statsminister att få en åklagare att släppa ut en av de inblandade i ett bråk, av den typ som brukar inträffa när omdömeslösa knäppgökar fått sprit i sig. Vem som uppförde sig värst av dessa idioter, har jag förtroende för att rättsväsendet kan reda ut. Men att den där jävla fjanten till president har mage att tro att Sveriges rättsväsende fungerar på samma sätt som hos hans styckmördande arabkompisar i Saudiarabien är en förolämpning. Det är för jävla dumt och visar väl på nytt att karln är helt utan omdöme. Han är verkligen riktigt jävla dum i hela huvudet, där han sitter och Twittrar som en obegåvad fiskmås.

Men jag hörde att ryska plan i Syrien just nu bombar ihjäl oskyldiga människor och stödjer den kriminella regimen där på det sättet. Så presidenten hos vår stora granne i öster är väl om möjligt ett ännu större stolpskott än hans kompis i USA. De tävlar i varje fall i samma liga av psykopati.

De mäktigaste i världen är alltså riktigt obehagliga typer. Men så har det ju ofta varit i världshistorien. När skall det ta slut. Det måste ju vara något fel i den mänskliga konstruktionen som gör att den typen av människor flyter upp som grädde på moset varje århundrade.  


Världen är alltså på många sätt en ond plats. Dessutom har jag fortsatt gikt i en tåjävel och det är varmt som i helvetet.

Hälsar ikväll er lilla solstråle

Peter

Inga kommentarer: