fredag 7 juni 2019

Hej vänner!

Ni som följer med i denna blogg vet att jag inte är så förtjust i värmeböljor. Rättare sagt jag gillar dem inte alls. Förra sommarens inlägg bestod ju mest av gnäll över den förbannade värmen, som aldrig ville ta slut. Jag vet inte varför jag har denna negativa inställning till ett väderfenomen som många andra tycks uppskatta. Kanske är det något genetiskt. Ty på min mors sida är jag kommen från den norrbottniska ishavsstam som i rätt nedstigande led härstammade från de neandertalare som flyttade norrut, när det började bli för varmt och jävligt i Europa efter istiden. Dessutom har jag visst en same i släkten. Bägge dessa drag finns ju som ni ser, kvar i mitt utseende. Vilket jag är stolt över. Speciellt de drag jag ärvt av mina neandertaliska förfäder.Men jag tycks också drabbats av någon sort allergi mot värmeböljor. Något som var vanligt hos mina skinnklädda förfäder.

Jag tycker alltså inte om när det är för varmt. Men det finns folk som gillar att ligga i solen och grillas som varmkorvar. Idag när jag passerade en av denna stads parker låg det flera stycken sådana omdömeslösa personer och brände sin hud, så den blev pepparkaksfärgad och skrynklig. Faktiskt såg flera ut att vara i min ålder och äldre, då man borde begripa bättre. Förr satte man på sig en stråhatt, vit skjorta och ljusa brallor när det var för mycket sol. Sedan satt man sig lämpligtvis i skugga och drack en öl. Var man dam satte man sig i skuggan i sommarklänning och hade med sig ett parasoll för att komma undan solens fördärvliga strålar. Det finns en engelsk visa i vilken man sjunger:
 
Mad dogs and Englishmen
Go out in the midday sun.
The toughest Burmese bandit
Can never understand it”
 
Det jag inte heller begripa varför man gör. På det sättet är jag minsann lite lik tuffa burmesiska banditer, om man skall tro på visan. För det är ju varken trevligt eller nyttigt. Själv håller jag mig i skuggan så mycket det går. Men nu hörde jag att det på söndag kommer blir mer normalt svensk sommarväder. Ostadigt med regnskurar då och då, samt mellan 18 till 20 grader. Antagligen svalare på natten så man slipper vakna svettig och otäck. Det ser jag fram emot. 
 
Peter

 

Inga kommentarer: