söndag 30 juni 2019


God morgon vänner!

Jag sitter på en ö i Bottenhavet och funderar. Det ser ut att bli en grå dag idag. Klockan är 4:12 på morgonen. Men jag har varit vaken en stund. När jag gick ut för att pissa för någon timme sedan var himlen alldeles röd i öster. Soluppgången hade ju i det antika Grekland sin alldeles egen gudinna som hette Eos. I Odyssén kallas hon den ”gyllenfingrade Eos”. Det låter fint

En annan gudinna i det antika Grekland var ju Nike, segerns gudinna. Henne kan man tacka idag efter fotbollslandslagets seger över Tyskland i fotbolls-VM. Faktum är att det nästan är roligare att se tjejer spela fotboll än killar. Det är sällan man ser sådana där fåniga filmningar när tjejer spelar till exempel. Ni vet sådana där där en spelare faller ihop i våldsamma smärtor och vrålar i fosterställning, bara för någon petat på honom. För att därefter halta runt i en minut och sedan spela vidare som inget hänt. Sådant är fånigt och löjligt. Men i damfotbollen händer det sällan att man behöver se sådant dumt.

I min ungdom hade jag förresten ett förhållande med en tjej som hette Nike. Hon hette annat också. Men bland annat Nike. Men det gick åt skogen med denna Nike. Som på intet sätt var någon segerns gudinna för mig, snarare tvärtom.

Antikens gudar och gudinnor var ju egentligen rätt mänskliga. Det som var speciellt med dem var väl mest deras odödlighet. Annars var de som folk är mest. Möjligtvis mer avundsjuka, otrogna och hämndlystna än de flesta av oss dödliga. Det finns ju knappast någon mänsklig svaghet som dessa gudar och gudinnor inte uppvisar. De förstår sig på människorna, för inget mänskligt är dem främmande. Till skillnad från den ensamma kristna guden som inte förstår sig på människorna alls. Så fort han såg att dessa käkade en banan ur kunskapens träd och upptäckte att man kunde umgås på ett nära och trevligt sätt, körde han ut dem ur paradiset. Det var taskigt gjort. Tacka vet jag gudinnan Afrodite. Hon hade minsann inte kört ut några älskande ur något paradis. Tvärtom hade hon uppmuntrat Adam och Eva till variation och förnyelse i sitt samliv.

Nu är det alldeles vindstilla ute och faller ett stilla regn. Jag tror jag går och lägger mig en sväng och läser en bok. 
 

Peter








Inga kommentarer: