lördag 6 april 2019

Hej vänner!

Ni som läser denna blogg regelbundet kommer kanske ihåg att jag har en kompis som heter Erasmus av Rotterdam som föddes år 1466 i Rotterdam och dog 1536 i Basel. Han var ju humanist och försökte förena de antika tänkandet med kristendomen och lyckades därför bli osams med både påven och Luther. Men det har jag ju berättat om tidigare. Men Erasmus hade inte bara mig som kompis, utan också utan också den engelska författaren och politikern Thomas More som föddes 1478 och avrättades 1535 av den tokige kungen Henrik VIII. Denne hade ju efter en tornering skadat huvudknoppen och därefter blivit knäpp i samma huvudknopp. Han hade börjat avliva fruar och andra i en omfattning, som till och med förvånade samtiden. Nu hade ju Thomas More invändningar kring hans senaste skilsmässa och det borde han nog låtit bli, om han velat undvika bli halshuggen.

Men Thomas More skrev år 1516 en bok som han kallade ”Utopia”. I den beskrev han hur han tyckte samhället borde utformas. I detta land rådde trosfrihet och fri tillgång till skolor och läkare. Man hade i detta land avskaffat pengar och det guld som fanns, användes till pottor och kom så till nytta. Thomas More var också mycket för att kvinnor och män skulle behandlas på samma sätt och ha samma möjlighet till utbildning. Vilket på 1500-talet var en mycket radikal åsikt. Men bra redan då. Vi lever väl inte i Thomas Mores utopiska samhälle. Men bra nära. Vi har ju också till stor del avskaffat pengar och ersatt dem med plastkort. Det var däremot dumt. En annan dum sak är att en del har så mycket pengar och andra så lite. På Guggenheimmuseet i New York finns förresten en toalettstol tillverkad av 18 karats guld. Det är faktiskt sant.

Erasmus skrev förresten i en bok om sin nutid som hette ”Dårskapens lov” där han driver med de som i hans samhälle satt inne med makten. Han driver med påvarnas och deras girighet och kungarna med deras själviska brist på medkänsla. En sådan bok kunde man ju förresten skriva nu också. För dårskapen i världen har ju knappast minskat utan håller sig på en jämn och hög nivå.

Erasmus betonade ju i det han skrev vikten av att ha ett välformulerat och tydligt språk i det man skrev. Jag tror han tänkte att det är viktigt för, om man slarvar i det man skriver, så slarvar man också i det man tänker. Erasmus var ju en del av den revolution som uppfinnandet av boktryckarkonsten just inneburit. Han förstod nog att detta skulle göra att böcker och andra trycksaker, skulle bli viktiga för att påverka människor och deras tänkande. Så han började översätta de antika filosofernas texter fast dessa inte hade varit kristna. Vilket gjorde kyrkan misstänksam. Han fick också ett brev från en aggressiv och jobbig munk som hette Martin Luther som sa att han beundrade Erasmus och sa att han inspirerats av honom. Nu ville Erasmus egentligen inte ha med Luther att göra. Han gillade inte bråk och religiöst stök. Han svarade att man i det man skriver bör uttrycka sig utan att ta till överord och vara respektlös. Det blev Luther förbannad för att han skrev och gjorde precis det som Erasmus föreslagit att han borde låta bli. Erasmus tyckte det var jobbigt att bli förknippad med Luther för det kunde både vara riskabelt och hindra honom i sitt arbete. Så han sa upp kontakten med bråkstaken.

Thomas More och Erasmus var ju humanister säger man. De ville på något sätt förändra världen till något bättre med hjälp av orden. Erasmus använde antikens tänkare och filosofer och lät dem säga det som hade varit farligt att säga. Han levde ju också i en tid där orden plötsligt kunde massframställas i tryckpressen och anade nog att världen efter detta aldrig mer skulle bli sig lik. Att tankar och idéer skulle spridas och bli kvar på ett annat sätt än tidigare. Så blev det ju också på gott och ont. Men det var på något sätt här det började. Det som till slut skulle bli vetenskapliga framsteg och och politiska ideologier. Hade Erasmus anat att boktryckarkonsten skulle leda till nazism och kommunism hade han säkert tyckt att det var lika bra att återgå till att kopiera för hand. Han visste att det tog tid, för hans pappa hade visst varit en av dem som kopierat böcker. En bibel tog ungefär två år att färdigställa på det sättet och kostade därefter. Mycket elände hade nog aldrig blivit skrivet för det hade inte varit värt besväret. Ingen jävel hade väl orkat kopiera något så dumt som Mein Kampf. Det hade väl funnits ett exemplar i världen, som ingen utom författaren lagt ner tid på att läsa.

Vi lever ju också i en ny tid sedan några årtionden. Numera sprids ord via internet på ett sätt som aldrig tidigare hänt i världshistorien. Rätt mycket är så förbannat dumt att man tappar tron på mänskligheten. Hat, elakhet och allmän taskighet utan eftertanke sprids som dynga efter en gödselspridare. Men om man har tur kan man hitta en del trevligheter också. Som denna blogg till exempel. Men tyvärr är det ytterst få som hittat den och läser den.

Jag är i Stockholm och känner mig lite ensam. Med människor kan man ju numera snacka i bildtelefon om man vill. Så med Maria kan jag ju snacka och upprätthålla kontakten. Men katter bör man kommunicera med genom att klappa på dem och klia dem. Nu kan man väl egentligen göra samma sak med människor, men där finns som sagt alternativ. Visserligen sämre, men helt okej för stunden. Med katter är man antingen närvarande eller inte alls. Kort sagt går jag här och saknar katten. Jag glömmer ibland att han inte är här. Till exempel öppnar jag omedvetet toadörren lite på glänt så han skall kunna gå på sin toa. Vilket faktiskt är rätt onödigt när han befinner sig i Visby.

Peter

Inga kommentarer: