Hej
vänner!
Ni
som läser denna blogg regelbundet kommer kanske ihåg att jag har en
kompis som heter Erasmus av Rotterdam som föddes år 1466 i
Rotterdam och dog 1536 i Basel. Han
var ju humanist och försökte förena de antika tänkandet med
kristendomen och lyckades därför bli osams med både påven och
Luther. Men det har jag ju berättat om tidigare. Men Erasmus hade
inte bara mig som kompis, utan också utan också den engelska
författaren och politikern Thomas More som föddes 1478 och
avrättades 1535 av den tokige kungen Henrik VIII. Denne hade ju
efter en tornering skadat
huvudknoppen och därefter
blivit knäpp i samma
huvudknopp. Han hade
börjat avliva fruar och andra
i en omfattning, som till och med förvånade samtiden. Nu
hade ju Thomas More invändningar kring hans senaste skilsmässa och
det borde han nog låtit bli, om han velat undvika bli halshuggen.
Men
Thomas More
skrev år 1516 en bok som han kallade ”Utopia”. I den beskrev han
hur han tyckte samhället borde utformas. I detta land rådde
trosfrihet och fri tillgång till skolor och läkare. Man hade i
detta land avskaffat pengar och det guld som fanns, användes till
pottor och kom så till nytta. Thomas
More var också mycket för att kvinnor och män skulle behandlas på
samma sätt och ha samma möjlighet till utbildning. Vilket på
1500-talet var en mycket radikal åsikt. Men bra redan då. Vi
lever väl inte i Thomas Mores utopiska samhälle. Men bra nära. Vi
har ju också till stor del avskaffat pengar och ersatt dem med
plastkort. Det var däremot dumt. En annan dum sak är att en del har
så mycket pengar och andra så lite. På Guggenheimmuseet i New York
finns förresten en
toalettstol tillverkad av 18 karats guld. Det är faktiskt sant.
Erasmus
skrev förresten i en bok om sin nutid som hette ”Dårskapens lov”
där han driver med de som i hans samhälle satt inne med makten. Han
driver med påvarnas och deras girighet och kungarna med deras
själviska brist på medkänsla. En
sådan bok kunde man ju förresten skriva nu också. För dårskapen
i världen har ju knappast minskat utan håller sig på en jämn och
hög nivå.
Erasmus
betonade ju i det han skrev vikten av att ha ett välformulerat och
tydligt språk i det man skrev. Jag tror han tänkte att det är
viktigt för, om man slarvar i det man skriver, så slarvar man också
i det man tänker. Erasmus var ju en del av den revolution som
uppfinnandet av boktryckarkonsten
just inneburit. Han förstod nog att detta skulle göra att böcker
och andra trycksaker, skulle bli viktiga för att påverka människor
och deras tänkande. Så han
började översätta de antika filosofernas
texter fast dessa inte hade varit kristna. Vilket gjorde kyrkan
misstänksam. Han fick också ett brev från en aggressiv och jobbig
munk som hette Martin Luther som sa att han beundrade Erasmus och sa
att han inspirerats av honom. Nu ville Erasmus egentligen inte ha med
Luther att göra. Han gillade inte bråk och religiöst stök. Han
svarade att man i det man skriver bör uttrycka sig utan att ta till
överord och vara respektlös. Det blev Luther förbannad för att
han skrev och gjorde precis det som Erasmus föreslagit att han borde
låta bli. Erasmus tyckte det var jobbigt att bli förknippad med
Luther för det kunde både vara riskabelt och hindra honom i sitt
arbete. Så han sa upp
kontakten med bråkstaken.
Thomas
More och Erasmus var ju humanister säger man. De
ville på något sätt förändra världen till något bättre med
hjälp av orden. Erasmus använde antikens tänkare och filosofer och
lät dem säga det som hade varit farligt att säga. Han levde ju
också i en tid där orden plötsligt kunde massframställas i
tryckpressen och anade nog att världen efter detta aldrig mer skulle
bli sig lik. Att tankar och idéer skulle spridas och bli kvar på
ett annat sätt än tidigare. Så blev det ju också på gott och
ont. Men
det var på något sätt här det började. Det som till slut skulle
bli vetenskapliga
framsteg
och och
politiska ideologier.
Hade Erasmus anat att boktryckarkonsten skulle leda till nazism och
kommunism hade han säkert tyckt att det var lika bra att återgå
till att kopiera för hand. Han visste att det tog tid, för hans
pappa hade visst varit en av dem
som kopierat böcker. En bibel tog ungefär två år att färdigställa
på det sättet och kostade därefter. Mycket
elände hade nog aldrig blivit skrivet för det hade inte varit värt
besväret. Ingen jävel hade väl
orkat
kopiera något så dumt som Mein Kampf. Det
hade väl funnits ett exemplar i världen, som ingen utom författaren
lagt ner tid på att läsa.
Vi
lever ju också i en ny tid sedan några årtionden. Numera sprids
ord via internet på ett sätt som aldrig tidigare hänt i
världshistorien. Rätt mycket är så förbannat dumt att man tappar
tron på mänskligheten. Hat, elakhet och allmän taskighet utan
eftertanke sprids som dynga efter en gödselspridare. Men om man har
tur kan man hitta en del trevligheter också. Som denna blogg till
exempel. Men tyvärr är det ytterst få som hittat
den och läser den.
Jag
är i Stockholm och känner mig lite ensam. Med människor kan man ju
numera snacka i bildtelefon om man vill. Så med Maria kan jag ju
snacka och upprätthålla kontakten. Men katter bör man kommunicera
med genom att klappa på dem och klia dem. Nu kan man väl egentligen
göra samma sak med människor, men där finns som sagt alternativ.
Visserligen sämre, men helt okej för stunden. Med katter är man
antingen närvarande eller inte alls. Kort sagt går jag här och
saknar katten. Jag
glömmer ibland att han inte är här. Till exempel öppnar jag
omedvetet toadörren lite på glänt så han skall kunna gå på sin
toa. Vilket faktiskt är rätt onödigt när han befinner sig i
Visby.
Peter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar