fredag 14 december 2018

Hej vänner!

Som en del av er sett och uppskattat var jag Lucia på min arbetsplats i år. Jag skred fram och förgyllde den mörka förmiddagen för mina arbetskamrater. En del såg faktiskt lite förvånade ut. Antagligen för att de var lite ovana vid Lucior med skägg. För några år sedan var det ju en skäggig dam som vann melodischlagerfinalen. Jag kommer inte ihåg vad hon hette. Men har för mig att hon kom från Österrike. Som jag minns det var hon snyggare än mig. Men det beror nog på att hon var sminkad. Själv hade jag en mer naturlig skönhet. Lucior bör inte vara för sminkade.

Sankta Lucia är ju egentligen ett katolsk helgon och martyr som levde någon gån i slutet på 200-talet och 300-talet. Om man åker till Venedig kan man gå till en kyrka som heter San Geremia och kolla in hennes reliker. Fast hennes underarmsben ligger visst i Syrakusas katedral på Sicilien. Men vad det är för nöje att åka och titta på benrester begriper jag inte riktigt.

Det är fredag och jag är ledig. Nästa vecka skall jag inte heller jobba, för jag kommer då vara med om en del spännande saker. Några av er vet vad jag skall göra. Men för de flesta av er blir det en överraskning som ni får läsa om på denna blogg. Som för övrigt har för få läsare. Det är orättvist. Om jag sätter in en bild på katten så är det massa av mina vänner som kastar sig över ”gilla” knappen. Men mina inlägg på denna blogg verkar knappast någon orka läsa. Men kamrat katten tycker inte det är ett dugg konstigt. ”Jag är ju rätt snygg, så det är klart de gillar mig” säger han och ser mallig ut. Men det var faktiskt många som gillade en bild på mig när jag var Lucia. Men det berodde nog inte för att jag var så speciellt vacker. En kollega sa att hon kom att tänka på ”the log lady” ur TV-serien Twin Peaks när hon såg mig som Lucia. Fast själv tyckte jag att jag var lite söt.

Det finns förresten ett land i Västindien som heter Saint Lucia. Det är ett litet land för det bor bara163 922 personer i detta land som samtidigt är en ö som heter som landet. Dit skulle man minsann vilja åka någon gång. Gå där och plaska med fötterna i Karibiska havet.

Nu skall jag gå och handla lite som behövs till kvällens middag. Det blir pasta. I Italien är ju pasta de kolhydrater man käkar före varmrätten. Men hos mig äter man pasta och därefter ost. Idag blir det dessutom kanske dessert. Ett tag tänkte jag att jag kanske skulle göra vegetarisk sås istället för köttfärssås omväxlings skull. Men då skulle katten bli besviken. Så jag köper köttfärs iallafall. För han blir så glad när han får köttfärs och det gör mig glad.

Trevlig fredag

Peter

Inga kommentarer: