torsdag 22 november 2018

Hej vänner!


Som ni kanske minns fanns det en gubbe i den antika mytologin som hette Prometheus. Det var ju hand som snodde elden från Zeus och förde ner den till jorden så människorna fick glädje av den. Något som gjorde Zeus skitförbannad. Så han tillverkade en snygg tjej av lera och blåste liv i henne och berättade för henne att hon hette Pandora. Han gav henne också en mycket fin ask och skickade iväg henne till Prometheus. Men han var en klok kille som förstod att det var något lurigt med en snygg tjej som kommer och bjuder ut sig hur som helst. Speciellt om hon har med sig en fin ask som följer med på köpet. Så han skickade iväg Pandora. Men det gjorde inte hans bror Epimetheus. Han föll som en sten för Pandora och gifte sig med henne och tog emot hennes fina ask. Men när han öppnade asken for allt elände i form av sjukdomar, krig, våld och annat elände ut ur asken. Fast Epimetheus skyndade sig att sätta på locket så var det enda han lyckades hålla kvar i Pandors ask en liten gud som hette Elpis, Hoppet på svenska.

Så det får man vara glad för när man känner sig lite nedstämd och ämlig över allt som smet ut ur Pandoras ask. Hoppet lyckades han hålla kvar och det gäller väl för oss alla att göra. Och kommer det en snygg tjej med en lika snygg ask bör man låta bli att öppna den, även om man blir sugen. Likaså bör man akta sig för damen ifråga precis som Prometheus gjorde när Pandora kom och blinkade med ögonen.

Det är torsdag och jag jobbar ju bara halva torsdagar nu för tiden så jag är ledig. Fredagar jobbar jag förresten inte alls längre. Men när jag jobbar så jobbar jag desto flitigare. Kanske lite väl flitigt. Men nu är det alltså redan helg för mig. Jag och katten kommer tillbringa denna helg ensamma i manlig gemenskap. Vi har bestämt oss för att redan denna helg börja förbereda julen lite. Vi tänker köpa några skivor julskinka och inköpa några flaskor julöl. Tyvärr finns inte det goda isländska julölet Jólabjór på bolaget här. Kanske går det att beställa. På detta öl finns en ovanligt ful kärring att titta på. Om man mot förmodan skulle börja få syndiga tankar om kvinnor i sin ensamhet kan man bara öppna en öl och kolla in flaskan så går det över. Så jävla ful är damen på flaskan. Kolla nedan!



Peter





Inga kommentarer: