fredag 23 november 2018

Hej vänner!

Idag är det visst något  jävla påhitt i affärerna som heter ”Black Friday”. Det är visst rea på kläder och grejor. Så är det något man behöver kan man, om man har tur, köpa detta man behöver billigare. Men själv har jag allt jag behöver och mer än det. Så jag kommer inte på något sätt utnyttja detta tillfälle att fylla på förråden.

En del människor gillar visst att shoppa. Men det gör inte jag. Jag tycker det är jättetråkigt för det mesta. Allra tråkigast tycker jag det är att handla kläder. Så det gör jag ytterst sällan. Ni som träffar mig lite oftare har nog sett en stor del av min garderob.

Jag har inget emot kläder egentligen. Jag tycker bara att det är tråkigt att inhandla dem. Överhuvudtaget är det för mig obegripligt at de finns de som tycker det är roligt att gå i affärer och handla.  Det finns de som åker till Ullared i Halland bara för att handla saker och tycker att det är kul. Själv få jag lite ångest bara jag tänker på det. Likaså när jag tänker på IKEA-varuhus. Jag har ju tidigare tvingats med till sådana varuhus. Över ingången borde stå som det står över ingången till helvetet i Dantes ”Devina Commedia”. ”I som här inträden låten hoppet fara”. Man går där varv efter varv och längtar ut, medan man hela tiden riskerar få den jobbiga frågan: ”tycker du att den är snygg”. Då gäller det se intresserad ut och verka begrunda någon jävla soffa som heter Gripsholm eller ett väggskåp som heter Hängläpp. Annars drabbas man av onda ögat och det är otäckt. Här på Gotland finns inget sådant varuhus. Vilket är en av de bättre sakerna med denna ö.

Själv har jag alltså allt jag behöver och mer än det. Ibland skulle jag önska att jag bodde i en liten stuga i skogen. Där skulle jag bara ha det som jag absolut behöver och inget mer. Jag dagdrömmer mer om det än om något annat. Hur jag skulle sitta på trappen till denna stuga med en kopp kaffe nu i november och lyssna på tystnaden. Det kanske skulle bli jättetrist i längden. Men det är sådant jag fantiserar om. Inte om spännande resor eller stora platta tv-apparater. Utan att få sitta på trappan till ett litet hus i skogen och doppa ett Mariekex i kaffe.

Trevlig helg

Peter



Inga kommentarer: