torsdag 9 augusti 2018


Hej vänner!

Jag har inte cyklat på flera dagar. På något sätt har jag tappat lusten. Det beror väl delvis på att det hela tiden är så förbannat varmt. Men det är inte hela förklaringen. Jag har ingen lust att cykla helt enkelt. Jag har inte så mycket lust att göra något annat heller förresten. Det känns lite trist. Men det är bara att erkänna att jag är ett under av passiv tråkighet. Hoppas det går över när det blir lite mindre varmt och vardag igen.

Den här veckan är det alltså Medeltidsvecka i Visby. Jag hörde att det kommit 40 000 besökare hit på grund av detta. Det märks verkligen. Det är folk överallt och många har klätt sig i medeltidskläder. Hoppas de har roligt och trivs. Trots att det är mycket folk här så brukar medeltidsveckan vara en rätt lugn tillställning. Det är många unga människor här som går runt beväpnade med svärd, pilbågar och knivar. Men det brukar aldrig vara bråk eller obehagligt att gå runt på stan. Faktiskt lugnare än en vanlig sommarvecka trots att det är så många besökare.

På medeltiden var de flesta kläder gjorda av ylle. Så många av de som klär sig tidstypiskt är klädda i detta material. Måste vara jävligt varmt när det är 30 grader i skuggan. Men vill man vara fin får man lida pin, som man sa förr i världen.

Jag fick förresten ett sms från region Gotland där jag ombads spara på vattnet. För den sista tiden hade åtgången varit större än förväntat. Jag blev också påmind om att inte vattna i onödan. Nu har jag ju varken trädgård eller balkong och de fåtaliga krukväxter som bor i denna lägenhet får måttligt med vatten. Men jag får väl erkänna att jag duschat betydligt mer än jag brukar. Så lite är väl vattenbristen mitt fel. Så nu har jag bestämt mig för att inte dricka vatten, utan helt övergå till öl. Det blir tufft. Men man bör vara solidarisk i tider som dessa. Kanske skall jag sluta duscha också. Den franske kungen Ludwig XIV badade visst bara två gånger under sitt liv. Sånt spar man vatten på minsann.

Nästa vecka skall jag återgå till jobbet på heltid. Det känns lite motigt om jag skall vara ärlig. Men det skall visst åtminstone bli ett omslag i vädret och svalare. Det här har varit en konstig sommar. Fast enligt en del experter är det kanske bara början på en klimatförändring som gör att det kommer vara en rätt normal sommar i fortsättningen. Det vore för hemskt om skogsbränder, borttorkade skördar och foderbrist blir vardag. Men det stämmer väl med vad experterna varnat för under många år nu. Sådant är otäckt att tänka på. Så nu har jag drabbats av akut klimatångest. Som om det inte räckte med allt annat jag oroar mig för.

Jag längtar efter att äta surströmming. Men när man bor i en lägenhet i Visby finns det en risk att grannarna inte uppskattar den fina doft, som är en del av upplevelsen av denna delikatess. De kanske kommer gnälla och se sura ut. Vilket vore tråkigt då vi annars har så goda relationer. Men det vattnas faktiskt i munnen när jag tänker på denna fiskrätt. Numera kan man faktiskt köpa färdiga filéer så man slipper rensa. Förr var färdiga filéer ett surströmmingens b-lag. Men numera är dessa lika goda som de man rensar själv, tycker jag. Både smakar och doftar lika gott.

Peter

Inga kommentarer: