fredag 10 augusti 2018

Hej vänner!

Det skall visst bli omslag i vädret och mera normala temperaturer. Något som jag ser fram emot efter denna långa torra och jättevarma period. I ruinen utanför mitt fönster spelar några jättehögt på trummor, säckpipa och krumhorn. Det är ju medeltidsvecka och det var tydligen så att det var en rätt högljudd tidsperiod. Men de är faktiskt väldigt bra musik så man får väl ändå vara nöjd med att få höra den gratis.

Vad tycker ni om demokrati? Själv är jag mycket för det sättet att styra ett land. Det har sina svagheter, men som Winston Churchill sa: ”Demokrati är den sämsta statsformen, bortsett från alla de andra.” Så trots allt alternativen betydligt sämre, enligt min uppfattning. Jag gillar också de fri och rättigheter som följer med demokratin som yttrandefrihet, mötesfrihet och tryckfrihet. Jag skulle nästan säga att jag betraktar detta som något heligt som jag är beredd att gå långt för att försvara.

Men frågan är med hur mycket tolerans kan demokratin hantera de intoleranta. När och med vilka medel skall man bestämma sig för att ingripa mot de som hotar den. Det finns ju de som av princip inte gillar demokrati, utan vill införa diktatur så fort som möjligt. De som utnyttjar de demokratins principer för att förstöra den. Som använder sig av dessa friheter för att tysta och skrämma andra med hot och våld. Demokratin har rätt att försvara sig mot dess fiender.

Som demokrat måste man ju respektera andra demokrater vars uppfattning man inte delar. Så länge man är överens om den övergripande tron på styrelseskicket och de rättigheter som följer med detta, måste man lyssna på motståndarens argument och bemöta dessa med argument som man tycker är bättre. Man får inte med hot, våld eller annat inskränka andra demokraters rätt att använda de rättigheter som följer med det demokratiska styrelseskicket. Detta även om man tycker de har åt helvete fel.

Demokrati betyder ju inte bara att majoriteten bestämmer, utan att den gör det med hänsyn till minoriteten. Det är viktigt att tänka på att man inte kan fatta beslut som kan skada andra bara för man är majoritet.

En sak som är svår med demokrati är att den kräver relativt välinformerade medborgare. Man måste ju på något sätt grunda sitt beslut när man går och röstar, på någon typ av fakta. Det betyder ju inte att man måste vara kunnig och insatt i allt. Men tillräckligt för att fatta ett beslut som är någorlunda rationellt. Att rösta på ett parti för att partiet leds av en söt tjej duger liksom inte. Lite mer bör man ha på fötterna. Man får inte heller hindra medborgarna att ta del av alla partiers information och uppfattningar. För då är de ju inte välinformerade. Det är alltså odemokratiskt att riva ner andra partiers valaffischer oavsett vad man tycker om innehållet. Gör man så är man inte demokrat. Fan vet vad man är. Men demokrat är man inte.

Så, nu har jag skrivit färdigt om demokratin.

Peter



Inga kommentarer: