lördag 11 augusti 2018

Hej vänner!

Ute åskar det och regnar i kväll. Det är synd om de som kommit hit för medeltidsveckan och bor i tält. Annars hade jag tyckt det var rätt mysigt. Men nu känns det taskigt att ha det bra när en del stackare skall tälta i ovädret. Men när jag var ung tältade jag också ibland i regn och blåst. Det var rätt kul att prata om efteråt. Men medan det pågick var det så lagom kul. I morgon får väl de flesta ta färjan hem iallafall och på den är det torrt och skönt.

Den här ovanliga sommaren går mot sitt slut. Det har tydligen varit den varmaste sommaren på över 300 år om jag förstod det hela rätt. Inte bara här utan i hela Europa. Kanske var det en första varning att något allvarligt hänt med klimatet. Det stämmer iallafall väl överens med vad många forskare varnat för skall hända. Men de finns tydligen de som tror att allt som händer med vädret bara är en slump. Vad information säger bryr de sig inte om, när de inte gillar den. Hur seriösa och kunniga de som levererar den informationen än är.

Det kommer mig att tänka på Ignaz Philipp Semmelweis (1818 -1865). Han var ju läkare i Wien och kom 1847, när han var förlossningsläkare på ett sjukhus, på att antalet mammor som dog i barnsängsfeber minskade kraftigt om de som hade hand om dessa tvättade händerna. Det var nämligen så att läkarna och blivande läkare gick mellan obduktionsavdelningen och förlossningsavdelningen, utan att tvätta händerna. De bara torkade av det värsta blodet på sitt förkläde och jobbade på. Men trots att Semmelweis tydligt med statistik kunde visa hur dödligheten sjönk genom handtvätt blev han ifrågasatt och misstänkliggjord av sina kollegor. De ville inte ta till sig att det var de som orsakade så många kvinnors död. Sedan fick fakta säga något annat. Det låter ju dumt och det var det också.  Redan då.

Själv brottas jag rätt mycket med hur jag skall gör med min framtid. För åren går och jag har ju inte så långt kvar till min pension. Jag har tänkt runt detta hela sommaren utan att egentligen komma fram till något. Ibland har jag tänkt att jag skulle läsa och uppleva saker som jag sedan kunde skriva ner och dela med mig. Mest skulle jag sitta på en ö i Bottenhavet och berätta om vad jag gjort på dagarna. Om svampar jag plockat och älgar jag skrämt. Fast det skulle kanske bli tråkigt i längden att läsa om. Ni skulle nog ledsna och ge fan i att läsa om mitt enahanda liv. Så jag får väl hitta på spännande saker för att inte bli av med alla läsare. Så sitter jag där ensam på en ö i Bottenhavet och skriver om resor till Montevideo och Paris. Jag får väl kolla lite i Wikipedia innan jag ljuger ihop mina historier. Jag kan ju krydda dem med lite spännande möten. Till exempel om hur jag tillbringade en natt med Julia Roberts och Meryl Streep i augusti 2010. Sådant skulle jag i min ensamhet kunna ljuga ihop. Fast mest skulle det bli om svampplockning och älgar.

Sov gott

Peter


Inga kommentarer: