söndag 12 augusti 2018

Hej vänner!

Det var väldigt vad vädret slog om. Från sommar till nästan höst inom en vecka. Det känns nästan som sommaren är slut för i år, trots att det bara är i mitten på augusti. Själv är jag väldigt nöjd med att den förbannade värmen gick över. För den var faktiskt riktigt jobbig till slut. Nu andas jag lättare och sover bättre.

Men det är en lite speciell sommar tycker jag. Först var det massa fotboll. Sedan höll hela landet på att brinna upp. Nu kommer det väl bara vara politik fram till september. Fotbollen var bäst, resten är det mest skit med.

I kväll tar medeltidsveckan slut här i Visby. Och i morgon skall jag återgå i arbete. Verkligheten tränger sig på de medeltidsklädda och mig. Det kunde den ge fan i ett tag till.  Fast ibland känns det som även verkligheten är någon sorts rollspel, där jag står vid sidan och ser på. Felklädd och förvirrad på fel tid och plats. Jag är ju inte så väldigt gammal precis. Men ibland känner jag mig som 100 år.

På riktigt var ju medeltiden inte så kul. Speciellt inte 1300-talet då det mest var pest och krig. I år är det förresten 700 år sedan Nyköpings gästabud där Birger lät sina bröder Erik och Valdemar svälta ihjäl. Det var minsann taskigt gjort. I rimkrönikan står det:

"Tha slo konungin synom handom saman
ok loo fastelika ok giorde sik gaman,
rät som han ware en amblodhe,
then sik enkte got forstodhe.

Amblodhe betyder visst galning. Det är tydligen namnet på en dansk hjälte i någon saga från forntiden. Men Shakespeare inspirerades på något sätt av den berättelsen och stavade namnet Hamlet. Hamlet spelar ju också tokig i pjäsen. Fast det är ju bara för att komma åt sin otäcka styvfar.

Medeltiden var alltså en jävla tid. Så egentligen är det dumt att klaga över nuvarande pestlösa tid. Det kunde vara värre, mycket värre. Det är inte riktigt bra i kväll. Men jag har i varje fall inte böldpest. Numera är man ju tacksam för det lilla. Sålunda har jag en fot som jävlas och ser dåligt utan glasögon, samt lite andra krämpor. Trots detta avser jag i morgon infinna mig på arbetsplatsen. Pigg som en ekorre skall jag där gör så gott jag kan. Så känner jag i kväll. Men i morgon kanske jag säger något annat. Som Hamlet säger:

”Så går beslutsamhetens friska hy
I eftertankens kranka blekhet över,
Och företag av märg och eftertryck
Vid denna tanke slinta ur sin bana
Och mista namnet handling.”

Vi får se hur det går.

Peter

Inga kommentarer: