lördag 18 augusti 2018

Hej vänner!

För några dagar sedan fyllde jag år och det många som hörde av sig och gratulerade. Det kändes bra och jag blev jätteglad att ni bryr er om mig. Tack så hemskt mycket.

Nu är jag alltså 64 år, vilket är en mogen ålder. Det är rätt bra att vara 64 år. Jag skulle gärna vara 64 år några år. För än är jag rätt pigg och har väl inga allvarligare krämpor. En fot som är dum och gör ont ibland är väl det värsta. 


Fötter bör inte vara onda och det bör inte heller människor vara. Fast det finns det människor som är. Som bränner upp andras bilar till exempel. Det är verkligen taskigt gjort. Undra hur sådana där typer tänker. "Polisen är dum som inte låter oss vara kriminella och sälja knark i lugn och ro. Så nu eldar vi upp grannarnas bilar". Man får liksom lust att fråga "varför då"? Men det är nog ingen idé att fråga och förvänta sig ett vettigt svar.

Som ni vet är det snart val och det pågår en valkampanj. Igår gick jag förbi valstugorna på Östercentrum här i Visby. Jag är alltid lite imponerad av de människor som står i dessa stugor och gör reklam för sitt parti. De är ju demokratins gräsrötter, som gör en viktig insats för samhället. Samma sak med de som är kommunalpolitiker. Jag tycker väldigt illa om när någon uttrycker politikerförakt. Då får jag lust att säga "om du inte är nöjd, så får du väl dra tummen ur och göra något själv". Fast det säger jag inte. 

Igår gick jag alltså förbi dessa valstugor och fick därvid en tablettask från Socialdemokraterna och en utmärkt penna av Liberalerna. Idag skall jag gå förbi igen och då passa på att se vad de andra partierna bjuder på. Jag såg att Miljöpartiet bjöd på äpplen som såg tråkiga ut. Men kanske de andra mutar mig med något gott eller trevligt. 

Liberalerna hette ju Folkpartiet förut. Det tyckte jag var finare. Och en gång i tiden hette Centerpartiet Bonde-förbundet. Det skulle de fortsatt med. Centerpartiet låter ju löjligt. Som om det handlar om fotboll eller en del av kroppen. "Han som spelar center fick en boll i centerpartiet och det gör ont det"! 

Vänsterpartiet låter ju som ett parti för otrogna förresten. "Partiet för oss vänstrar med grannens fru". Förut hette ju vänsterpartiet VPK som betydde Vänster-Partiet - Kommunisterna. Då var man kompis med alla möjliga diktatorer och quislingar. Men så föll hela detta system ihop i Östeuropa och då tog man bort k-et och skämdes. I alla fall borde man skämts.

 Fast Moderata Samlingspartiet hette ju Högerpartiet från början. Det var ju också mycket bättre. Jag kollade just vad moderat betyder. Det betyder något som har en
en rimlig omfattning eller är måttfullt. Fast vad Moderata Samlingspartiet betyder vet i fan. Dumt låter det iallafall.

Nu bör man väl inte fatta beslut på vilket parti man tänker rösta på genom att se vilket som bjuder på bäst godis eller penna. Ej heller bör man avstå att rösta på ett parti för att det har ett löjligt namn. Men det finns partier man bör avstå från att rösta på andra skäl. 

Jag har alltså fyllt 64 bast och levt hyfsat länge. Hade jag levt för några hundra år sedan hade jag nog ansetts urgammal. Harald Blåtands far Gorm den gamle var visst mellan 40 och 50 när han dog. Då tyckte folk att han var gammal och hade levt länge. Fast vi tycker att han dog ung. Men jag är iallafall inte jätteung längre. Dikt om detta faktum:

Jag har inget att
lära de som är
unga.

Mer än att livet
består av dagar,
lätta och tunga.

Det är ju rätt
mycket som varit
och mycket som hänt.

Glädje och sorg
och annat
man känt.

En gång var man ung
och olyckligt
kär.

Men nu är man
äldre och slipper
det där.

För för-ståndet
det ökar hos åldrande
män.

Men det andra
kan jävlas med dig,
min vän.

Men det skall
du veta till
tiden tar slut.

Att kärleken
finns där
precis som förut.

Peter

Inga kommentarer: