söndag 15 juli 2018


Hej vänner!

Klockan är 21:45 och det är 21 grader ute. Det är alltså alldeles för varmt. Jag har badat två gånger idag för att stå ut med värmen. Den skall visst fortsätta i flera dagar till. Hela Gotland är torr som Sahara och många björkar står med gula löv som om det var höst. Det finns inget att beta för kor, hästar och får. Man planerar tydligen att importera foder från utlandet till vintern. Men man kommer säkert tvingas slakta en del djur på grund av foderbristen.

Jag tror att det har med klimatförändringen att göra. Det är visst inte säkert, utan kan bero på andra faktorer. Men jag tycker det verkar hända för mycket konstiga väderfenomen för att det skall bero på slumpen. I Japan är det väldiga översvämningar och isen i Arktis smälter som aldrig förr. Jag tycker det känns olustigt och otäckt.

Ni som regelbundet läser det jag skriver kommer kanske ihåg att jag inte är så förtjust i värmeböljor. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att jag skulle säga att jag tar direkt avstånd från dem. Nu kanske en del av er sitter ute i kvällen med ett glas rosé och ser fördelar i att det är varmt. Ni kanske tycker att min entydigt negativa attityd till det mycket varma sommarvädret är felaktig. Men det ändrar inte min uppfattning. Jag blir trött och irriterad när det är så här jävla varmt. Undra om det är något genetiskt som gör att min tolerans mot detta är så liten. Det har ju visat sig de flesta moderna människor har gener från Neandertalare i sin arvsmassa. Dessa bodde ju i Europa när det var istid hos oss och betydligt kallare i resten av Europa. Något som dessa människor var väl anpassade till att klara av. Bergis har jag ovanligt mycket av neandertalar-gener och därför ovanligt svårt att anpassa mig till värme. Faktiskt tycker jag att jag är lite lik Neandertalare på de bilder av dessa jag sett.

Fotbolls-VM är slut och Frankrike vann. Det är väl inget att säga om även om jag helst hade velat att Island skulle vunnit detta mästerskap. För då hade jag åkt till Reykjavik och firat denna seger med det isländska folket. Dessutom är det inte så förbannat varmt där. I morgon skall det vara 12 grader och växlande molnighet i Reykjavik. På natten blir det 6 grader så man kan få svalt och skönt när man skall sova.

Jag har inte putsat skägget på några veckor. Så jag ser lite ut som en tomte. Nu gissar jag att skinnet under denna skäggväxt är rätt blekt jämfört med resten av mitt solbrända ansikte. Jag skulle se konstig ut om jag rakade mig. Det finns de som tycker att mitt skägg ser ovårdat ut och att jag redan ser ut som jag är lite på dekis. Men jag tänker inte göra något åt detta så länge det är så här jävla varmt. För jag orkar inte. Då ser jag hellre ut som jag är kompis med Kolingen.

Kamrat katten verkar inte besväras så mycket av värmen. Han går ut på morgonen och kommer inte hem förrän till kvällen. Men vi bor ju granne med flera av Visbys ruiner och jag har sett att han smiter in i dessa. Han smiter in små hål muren och har tydligen svala ställen där han vilar under dagen. Måste ju vara svalt som i en jordkällare där han gömmer sig. Murarna är ju metertjocka. 
 
Nu skall jag snart gå och svetta ner lakanen. För någon sömn blir det väl inte på grund av värmen. Dessutom måste jag duscha iskallt för att stå ut. Och då blir jag väl pigg som en mört.

Sov gott

Peter

Inga kommentarer: