söndag 29 juli 2018

Hej vänner!

Det fortsätter vara varmt. Men idag skall det visst åska och bli regn om några timmar. Men vi får se om det stämmer. Jag har sovit dåligt i natt. Två gånger har jag varit uppe och bytt tröja för att jag varit genomvåt av svett. Dessutom har det varit rätt livligt nedanför fönstret då och då. Vi som bor i Visby innerstad har ju en hel del nöjeslokaler runt oss som är öppna till sent på natten. När folk blir oense och svartsjuka skall det ofta högljutt redas ut utanför mitt fönster. Detta har också hänt i natt. Så jag kommer nog bli trött idag.

Igår och i förrgår hade besök av mitt barnbarn Elis. Det var kul. Elis är i den åldern när man är nyfiken på det mesta och undrar vad allt heter. Vi fikade ihop på mornarna utan att störas av andra. Så då fick vi verkligen tillfälle att prata med varandra. Det huvudsakliga samtalet handlade om vad saker heter. Elis pekar och frågar ”vad e det” och jag berättar att det är olika saker. Elis gillar att fråga så han frågar ibland om sådant han redan vet, bara för att det är kul att få fråga. Men en del ny kunskap kan man ju bidra med. Som att de fåglar som far förbi heter tornsvalor. Dessutom är Elis intresserad av vad man gör. Så en annan vanlig fråga är ”vad gör du”. Han är verkligen nyfiken på världen, den killen. Han gillar när man läser böcker för honom också. Så vi låg på sängen och läste böcker vilket var mysigt. För att vara två år måste jag säga att han har ett stor läsintresse.

Nu har jag ingen kompis att fika med på morgonen. Det känns lite trist. Igår kväll var jag trött och irriterad när jag gick en promenad längs havet. Det var varmare än någonsin och rätt stilla. Då kom det en ung dam på sådär runt 20 år rökande. Just när hon passerade mig slängde hon fimpen på marken och gick vidare. Jag blev skitsur och sa åt henne att plocka upp fimpen ifråga mycket bestämt, med min basröst. Då gjorde den unga damen det och såg skyldig och nästan lite rädd ut. Nu har jag dåligt samvete för att jag kanske lät dum och skrämmande. Jag vill absolut inte att någon skall bli rädd för mig. Men värmen gör mig irriterad och en fimp kan i den här torkan ställa till det. Men jag kunde bara påpekat det lite snällt och själv plockat tjejens fimp och slängt den. Men det är försent och den unga damen tycker säkert att jag är en riktig gubbstrutt. Jag kan trösta henne med att jag  har gikt i en stortå, vilket gör ont. Något som säkert skulle glädja henne, om hon visste om det.

Men det där med att slänga fimpar tycker alltid är ett oskick. Det skräpar ner och skall ofta plockas upp av någon annan. I länder där ingen plockar upp fimpar ser det ofta för jävligt ut. Som på Kreta där en en del stränder ser fina ut på avstånd. Men när man kommer fram är det ta mig fan lika mycket fimpar som sand på stranden. Men just nu är det också av andra skäl mycket olämpligt att slänga fimpar omkring sig. För det kan starta en brand som bränner ner hela Visby och resten av Gotland.

I morgon skall jag jobba. Det känns inte helt bra. Ni som följer denna blogg vet att jag körde rätt in i väggen i juni och blev plattnosad som en boxer. Så nu är jag lite skraj för att hamna där igen. För det var faktiskt obehagligt. Men det kommer säkert gå bra. Man får ta en dag i taget. Som min kattkompis gör. Han stressar inte upp sig i onödan. Men så är han  också i fin form både psykiskt och fysiskt. Han lyssnar minsann till vår Herre när han säger ”Gören eder alltså icke bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.” Ett gudsord som kamrat Katten följer till punkt och pricka.

Det är förresten Pridevecka i Stockholm. Nästa lördag skall det visst vara Prideparad vilket brukar vara rätt kul tillställningar. Hoppas det blir det i år också. Men den kommer jag att missa i år. En del religiösa stolpskott brukar ju uppröras av att det finns homosexuella människor. Fan vet varför. Antagligen för att de inte har läst sin bibel ordentligt. För efter citatet ovan, om att var dag har nog av sin plåga står det: ”Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda; ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder.” Det betyder på nutidssvenska att ni som moraliserar och lägger er i andras kärlek och säger att det är fel på den, kommer få ett helvete till slut. Så akta er.

Peter


Inga kommentarer: