måndag 18 juni 2018


God morgon vänner!

Idag skall Sverige spela fotboll mot Syd-Korea i Ryssland. Jag skall nog titta på den matchen. Fast egentligen är jag inte så väldigt intresserad av fotboll. Men just när det är VM är det rätt spännande. Som när lilla Island spelade 1-1 mot det stora fotbollslandet Argentina. Då skulle man velat vara i Reykjavik och sett matchen på storbild tillsammans med halva Island. Jag hejar på Island och skulle Island mot alla rimliga odds gå till final skall jag försöka åka dit och se matchen där.

Som sagt är jag måttligt intresserad av fotboll i vanliga fall. Jag är förresten inte speciellt idrottsintresserad. När jag var ung tyckte jag ibland att detta ointresse var lite jobbigt för jag hade en del vänner som tyckte fotboll och idrott var väldigt spännande. Det ingick liksom lite i mansrollen att ha ett visst sådant intresse. Men jag var varken road av att se på idrott eller delta i verksamheten. Dessutom var jag rätt dålig på idrott och gymnastik vilket säkert också minskade intresset.

Jag är ibland förbannad på skolgymnastiken, som fick oss som inte var så motorisk duktiga att helt tappa intresse för att delta i kroppsaktiviteter. Som tog bort den rörelseglädje som alla barn i grunden har. Därför blir jag ibland tveksam när jag hör om att man bör öka antalet gymnastiktimmar i skolan, för det är bra för inlärningen i stort. Men det beror nog mycket vad dessa timmar innehåller i så fall. Själv tyckte jag gymnastik var urtråkigt och rätt obehagligt. För där var man tvungen att avslöja sina motoriska brister och sin kroppsliga svaghet. Dessutom hade man ju alltid lärare som gått på GIH och var klart bättre på idrott än psykologi. Som uppvisade ett visst outtalat förakt för svaghet på ett otäckt vis. Fast det var ju länge sedan jag deltog i sådant och det är säkert annorlunda idag, får man hoppas. Men jag träffar på jobbet många barn som inte vill delta i gymnastiken och är befriade från den. Ofta barn som skulle behöva röra på sig, träna balans och få lite mer muskler. Så helt bra är nog inte skolgymnastiken utformad.

Nyss kom grannens hund Rappe och knackade på. När jag öppnade dörren blev han alldeles till sig av glädje. Han gillar verkligen mig och talar om det utan hämningar. Hundar är trevliga på det sättet. Nu skall jag gå ut en liten promenad och tydligen får jag sällskap.

Peter


Inga kommentarer: