onsdag 20 juni 2018


God morgon vänner!

Efter gårdagens blåsiga och växlande väder verkar det bli en fin dag idag. Iallafall börjar den bra med sol och ganska lugnt. Men det är visst tillfälligt. Om jag förstått rätt kommer det bli regn och blåst igen om någon dag.

Jag måste åka över havet och handla. För nu börjar det mesta i matväg vara slut. Jag vet ju inte hur länge jag skall vara kvar här. Planerna var att jag skulle åka hem till Visby efter midsommar. Men jag får se hur jag gör. Jag börjar också få brist på rena underkläder och strumpor. Så jag måste nog tvätta. På grund av en miss i planeringen tog jag med för lite sådant. De sista dagarna har jag inte upprätthållit den goda hygieniska standard som annars kännetecknar mig. På den punkten råder för närvarande ett visst förfall.

Jag läste att riksdagens talman Björn Söder sagt att judar inte är svenskar. Det var ett ovanligt konstigt uttalade. Jag känner ett antal personer som har judiska föräldrar och därför är judar. Fast jag har då aldrig märkt att de inte är svenskar. Faktiskt tänker jag rätt sällan på att de är judar. Nu tillhör mina judiska vänner inte den mer religiösa delen av det judiska. Fast de firar både chanukka och julafton. Så deras barn och barnbarn får alltså presenter två gånger, vilket är orättvist. Men de har bara en midsommar och den firar de med sill och snaps. Men den där dumma Söder är ju skåning och ingen riktig svensk har jag hört. Tillhör en nationell minoritetsgrupp som snackar grötigt och äter soppa gjord på gåsblod. Det är lite otäckt att tänka på. Men man får väl vara förstående och vidsynt. Inte generalisera och säga att alla skåningar är som talmannen ifråga. Flera av mina bästa vänner är faktiskt skåningar.

Nu har grannens hund Rappe kommit och ligger på mitt köksgolv och sover. Han kommer bli besviken att jag inte går en promenad med honom som jag brukar. För jag tänker ju åka och handla. Dock ej korv för det är jag lite trött på. Men en kort prommis hinner jag nog med förresten. Då kan Rappe få en av de korvar jag tröttnat på. Jag kan gömma korvbitar på svåra ställen, så han får leta efter dem. Det tycker han säkert är kul.

Peter



Inga kommentarer: