torsdag 14 juni 2018


God morgon vänner!

Efter en natts sömn vaknade jag utvilad och i fin form. Som ni vet befinner jag mig på en ö i Bottenhavet. Tyvärr är inte katten med utan han fick stanna i Visby med Maria. Det känns lite tråkigt. Men det hade varit synd om honom att sitta i sin bur i bilen så länge som han riskerade få göra det igår. Ty som jag berättade åkte jag inte motorväg hit. Utan den väg som man åkte innan det blev motorväg nästan hela vägen. Dessutom stannade jag här och där och tittade på sjöar och utsikter. Det är mycket skog i Sverige kunde jag därvid konstatera. En gång bodde det människor överallt i dessa skogar. Men de har alla flyttat in till centralorten eller till en större stad. Där de bodde står bara några stenar från grunden kvar och en kämpande syrén som minne. Kanske ligger en rostig järnspis gömd under några granar. Den gamla brunnen är fylld med stenar så ingen skall ramla i och drunkna. Det var det sista man gjorde innan man flyttade. För det var ett ordentligt folk som bodde i dessa skogar.

Innan jag kom fram handlade jag lite mat. Jag visste inte riktigt vad jag skulle köpa för gott. Så jag satsade på säkra kort. Först köpte jag en ring falukorv. Sedan ett paket varmkorv. Därefter några kilo potatis. Det kommer alltså bli mycket korv med potatis den närmsta veckan. Men vad gör väl det. Går ju att variera i det oändliga. Dessutom köpte jag kaffe.

Ute är det grått och det skulle inte förvåna mig om det börjar regna om en stund. Det passar mig fint för då kan jag sitta och läsa en bok. Jag har ju ett rätt stort bibliotek här med böcker som är värda att läsa om. Som ”Analfabeten” av Ivar Lo Johansson.

Nu kom Olles hund Rappe och hälsade på. Vi är kompisar.

Peter




Inga kommentarer: