söndag 22 april 2018

Hej vänner!

Jag har känt mig lite konstig sista tiden. Som om jag inte riktigt vet var jag befinner mig. Plötsligt upptäcker man att de som nyss var bebisar plötsligt fyller en väldig massa år. Hur fan gick det till. Känns oroande på något sätt. De går där och är rätt små i massor av år och plötsligt har de passerat 30 år med rätt god marginal.

Jag har varit en del i naturen den sista tiden. Det har känts bra. Jag gillar ju att vara i spenaten som ni vet. Häromdagen låg jag på en spång som går över en våtmark ungefär mitt i intet. Det var sommarvarmt och jag låg där och tittade upp på molnen. Högt uppe flög några vråkar förbi och skriade på det där lite fåniga sättet som rovfåglar gör. Som ni vet är jag inte mycket för andlighet och sådant. Men i sådana stunder kan jag känna mig förundrad och ödmjuk. Då tänker jag: ”Här ligger jag på planeten jorden och lever medan två ormvråkar flyger förbi. Just i denna stund sker det”. För tidens flod kan man gå ner i gång på gång. Men det är ändå aldrig samma flod. ”Panta rei” allt flyter som Herakleitos så riktigt påpekade. Eller det gjorde han visst inte. Men man har sagt att han sa så. Och gjorde han det sa han något jävligt bra. Själv är man ju glad så länge man får flyta med.

Jag hörde något mycket ledsamt härom morgonen på nyheterna. Det var några amerikanska forskare som kommit fram till att om hundra år kommer alla stora djur vara utrotade. Det största djuret kommer vara kon. Alla elefanter, noshörningar och flodhästar kommer vara borta. Det skulle enligt dessa forskare bero på att de kommer bli undanträngda av människorna. Nu kanske ni tror jag överdriver men då kan ni själva läsa här https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6934495. Själv kommer jag ju inte heller vara närvarande när denna tråkighet inträffar. Även jag kommer vara utrotad som en flodhäst eller giraff när det största man kan se i naturen är en ko. Men det är ju synd om de stackare som lever då. Själv vill jag gärna att alla de djur som hör hemma i naturen skall få bo där och leva med oss. Även djur som ställer till besvär för oss. Men invasiva arter som mårdhund och tvättbjörn får minsann flytta hem till sig igen.

Men som sagt snart är det enda man får se om man åker på safari till Afrika är en ko. Det är ju inte så skoj även om man får se Kilimanjaro i bakgrunden. Och guiden kommer berätta att en gång vandrade elefanter och noshörningar omkring på savannen. Men nu är det borta och därför har savannen blivit ett ogenomträngligt busksnår. För när elefanter och andra stora djur inte trampade runt så blev marken stenhård så bara taggbuskar kunde växa där.  Sedan blir man väl forslad någonstans för att titta på kor som då är det största man kan se. Jag har nu inget emot kor men vilda elefanter är ju mer spännande trots allt. Fast jävligt mycket svårare att mjölka gissar jag.

Peter


Inga kommentarer: