torsdag 29 mars 2018


Hej vänner!

Idag är det skärtorsdag vilket betyder att det i morgon är långfredag. Det är ju inget särskilt med denna fredag längre. När jag var barn var det en mycket tråkig dag då man begrundade Jesu död på korset. Men innan dess hade man blivit lite lagom traumatiserad i skolan. Det var spikar som slogs in och spjut som stacks upp för hela slanten. Iallafall om man bodde på den skånska landsbygden och hade en religiös fröken. Jag hade ju oturen att tillbringa några känsliga år i detta av blåst, dimma och lera besvärliga landskap. Där var det viktigt att man redan i 10-årsåldern fick följa Jesu lidande i detalj från piskning och törnekrona till det var fullbordat. Hela långfredagen borde man tänka på det. För att dagen därpå vara på fint humör och käka godis. Sedan skulle man vara som en lärka över att Jesus besegrat döden och återuppstått. En utmärkt idé som gud tyvärr varit väldigt snål med vad gäller andra än sin egen son. Vi andra får bara dö och sedan är det ingenting med det. ”The rest is silence” som Hamlet så riktigt påpekar innan sin död.

Det är väldigt kallt och i Skåne är det tydligen full vinter vad jag förstår. Jag såg på bilder som jag tog för några år sedan då det var vår och varmt vid den här tiden. Jag lyssnar på väderrapporten varje morgon och hoppas på att det skall komma lite varmluft farande. Men det är mest ishavsluft som drar ner över landet och förstör trivseln.

Som ni vet gillar jag att lyssna på vädret på morgonen. Men jag tycker konstigt nog att sjörapporten är bäst fast jag inte har så mycket nytta av den. Speciellt när de där går igenom vädret längs hela svenska kusten och några platser runt Östersjön. Som fyrplatsen Arcona som ligger på den tyska ön Rügen. Det är alltid intressant att hör hur vädret är där. Där hade förresten Venderna ett stort tempel där de tillbad sin gud Svantevit. Men år 1168 kom den danske kungen Valdemar och brände ner detta tempel. För som kristen kung tyckte han att det inte var mer än rätt att bränna ner de otrognas tempel. Fast Venderna blev säkert ledsna över att få sitt fina tempel nerbränt.

Ni som lyssnar på väderrapporterna på morgonen har kanske lagt märke till att dessa ofta läses upp av en trevlig meteorolog som heter Lisa Frost. Ett namnet som för närvarande passar utmärkt på en meteorolog. Hon dyker upp varje morgon nästan och säger ungefär: ”God morgon. Jag heter Lisa Frost och det skall fortsätta att vara kallt och jävligt. Så det så.” Då har man lust och ringa upp SMHI och säga: ”Hörru FrostLisa byt namn eller väder.

Ikväll har jag förresten ont i axeln och magen av någon konstig anledning. För vad jag vet har jag inte gjort något som kan ha orsakat detta onda. I varje fall har jag inte misskött mig värre än vanligt. Denna information kommer bergis något otäckt företag nu tråla in i sitt datasamlande och i morgon kommer jag översköljas av reklam för värktabletter. Man borde nog inte vara med i Facebook och sådant. Fast det är ju lite kul att höra vad ni hittar på på dagarna.

Peter

Inga kommentarer: